Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 2 november 2010

Muta eller inte muta


Så har då åklagaren bestämt att Arkelsten inte kan anses vara mutad när hon åkte på studieresa till Frankrike. Knepigt läge, men det är väl bara att tacka nej till allt gratis som inte rör jobbet?

Inte för att jag förväntar mig att kvällspressen ska vara landets kulturbärare, men nån j-la känsla för svenska språket borde man väl i alla fall kunna kräva? Eller åtminstone att journalisterna kan svenska hjälpligt. Eller i värsta fall åtminstone kan använda rättstavningsprogrammet i datorn. Va?

”Men bakom kulisserna kunde sångaren inte hålla känslorna i schakt.” Mattias Bergkvist, Expressen. Vaddå ”i schakt”? Jag har mejlat och frågat vad han menar med det. Han har inte svarat.
Sen är artikeln i sig rolig eftersom den handlar om att Ricky Martin är gay. Finns det någon som trott något annat? Och var det någon som tvivlade, borde det väl gått över när han ensam adopterade ett par tvillingar…

Har inte Ronaldo också adopterat barn? Och har en ”flickvän” som inte är mamman. Apropå nästan ingenting i avdelningen värdelöst vetande.

Aftonbladet: ”Regina Lund och hennes döda far har försonats och skrivit en bok tillsammans.” Att Regina är lite speciell var inget nytt, men att reportern bara återger det hon säger… Ja, vart tog alla kritiska journalister vägen? Gapa-och-svälj verkar vara dagens journalistik. Har dom blivit lata, månne?

Fast kulturjournalisterna verkar inte ligga på latsidan. I alla fall inte när det gäller att producera ord. Dagens längsta mening innehöll 52 ord, en parentes, ett tankestreck (pratminus – bah) och ett kommatecken. Jag var nästan lika andtruten efter den meningen som efter ett utblås i polisens alkomätare.

Och dom älskar verkligen att krångla till det. ”Framstegens överstepräster kan frälsa oss från mycket, men inte från kärleken till innehåll.” Eller så är det bara jag som är sur efter att ha sovit dåligt nu igen.

Dagens fetaste tistel skickar jag till Sony Ericson. ”Vi rekommenderar att du uppgraderar telefonen” säger dom. Då gör man det, petnoga enligt instruktion, och vad händer? Hela adressboken raderas! Det finns ganska många ilskna kommentarer på ett och annat chat-forum. Löser dom inte problemet ska dom få veta att dom lever…

Den näst fetaste tisteln går till den tokjobbiga killen som ringer från 031-numret 780 07 75 och varje gång uppger att han ringer från olika företag. Idag ringde han på uppdrag av Telenor, sa han och jag tipsade honom om att han skulle ringa från en mindre bullrig miljö nästa gång så han klart och tydligt kan höra mig säga: NEJ TACK, JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
Har Nix slutat fungera?

Ännu en bantningsmetod lanserad. Nu är det inte längre GI som gäller utan proteiner. Ja jösses. Det enda som hjälper är att äta mindre. Balansen input – output. Jag ska baske mig lansera ett bantningsplåster. 10 cm silvertejp. Över munnen. Undrar om man kan bli stämd för sånt? Jag menar, följer man instruktionerna får man garanterat resultat. Funkar för rökavvänjning också.

Och Victoria är mordhotad enligt rykten. Var det före eller efter hon kallat Helsingfors för Helsingborg månntro?

(V) surar för att kompisarna i den rödgröna röran haft överläggningar med regeringen. Man kallar det för att de ”räddat skinnet på regeringen”. Surt, sa räven. Ohly verkar vara den enda människan som ännu inte fattat att deras försök till allians var en flopp.

Sen undrar jag om det är någon större principiell skillnad mellan att åka på studieresa betalad av Shell och att bli bjuden på tennis sex dagar i rad, tillsammans med sin son. Det finns väl inte så mycket matnyttigt för oppositionen att studera i kgl Tennishallen. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.