Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 29 november 2010

Helgens betraktelser


Det är möjligt att jag har osedvanligt skruvad fantasi, men är det bara jag som tycker att Björn Borgs senaste kalsongreklam är motbjudande? Eller i alla fall ögonbrynshöjande. Tre mycket unga pojkar och en tjej, tätt omslingrade och endast iklädda kallingar. Jag ska inte berätta vad jag tänkte, men det var inga snälla saker. Trots groteska mängder pepparkakor under helgen.

Sen undrar jag vad som krävs för att få skriva krönikor i dagstidningarna. Baskunskaper i svenska språket borde vara ett grundkrav, tillräckliga kunskaper om ämnet man ska skriva om borde vara ett annat. Hur 17 kan man få ägna en hel krönika åt att referera från twitter, mail och sms-konversation om hur svårt man har att komma på något att skriva om i sin krönika under rubriken ”Digitale Medier” (är göteborgaren utbytt mot en norsk rubriksättare?). Såväl polaren som chefen borde stå som medförfattare eftersom de bidragit till största delen av texten. Lågvattenmärke. Minst sagt.

Kaos i tågtrafiken. Förvånad, någon?
Jag har sagt det förut och säger det igen; SJ AB baklänges.

Elpriserna går upp. Nästa väldigt överraskande nyhet.

En insändarskribent idag tycker det är märkligt att årets Nobelpris inte tilldelats den som uppfann preventivmedlen i stället, med tanke på vår överbefolkade värld. Intressant tanke.

En ”hovexpert” (har antagligen inget med hästfötter att göra) tycker det ser illa ut att kungafamiljen accepterar stora summor pengar som folk testamenterar till dem. Visst, prinsen har väl så det räcker ändå. Men, borde inte folk få göra vad dom vill med sina stålar? Varför ska nödvändigtvis barn ärva sina föräldrar, till exempel. Det finns en massa barn som inte är ett skit intresserade av sina föräldrar förrän dom dör. Bättre som i USA då att man själv bestämmer över sina tillgångar. Både i livet och efter.
Mina pengar – mina beslut, kan jag tycka.

Alltså, det hjälper inte hur mycket dom stajlar tv-bönderna. Dom blir inte ”heta” som Expressen påstår, i alla fall. Såg en bakrutedekal en gång på ett amerikanskt vrålåk ”Att pimpa en Volvo är som att sminka en gris”.
Varför kom jag på det just nu?

Intervju med Fredrik Lindström.
Kan han verkligen ha sagt ”då vart man lite taggad”?

Dagens läsarfråga i Aftonbladet: Tror du att julbocken i Gävle brinner i år?
Oerhört intressant frågeställning. Not.

Wikileaks läcker sånt som offentliga personer sagt om andra offentliga personer. Tänk om alla interna mejl på företag i Sverige kom ut? Ska man behöva vakta sin tunga och hålla fingrarna i styr jämt? Man kanske ska börja viska med sina kompisar, tänk om någon tjuvlyssnar. Alla som aldrig fällt en enda olämplig kommentar om någon enda människa kan räcka upp handen. Nä, just det.

Nästa vårs kungliga bröllop i England väntas kosta över en halv miljard kronor. 612 miljoner. Jättesur tanke: har dom inte vettigare saker att lägga pengarna på? Befinner sig inte landet i nåt slags ekonomisk kris?

Någon har givit ut en bok om julmustens historia.
Ja, jag är fortfarande sur för att ingen nappar på min fantastiska bok om tulpaner.

Stor guldstjärna till den som kan programmera våra fasta telefoner med en svarta-listan-funktion. Funkar jättebra i mobilen, men hemma blir vi fortfarande terroriserade av telefonförsäljare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.