Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 14 januari 2011

Att vara tydlig


DN skrev i går om trafikövervakning och i samband med artikeln räknade man upp ett antal lagbrott och straffpåföljder.
Där stod bland annat:
"Köra om till höger på väg med minst 70 som tillåten hastighet: 1000 kronor."
Öh? tänkte jag, som ändå faktiskt vet vad som gäller.
Tror jag.
Idag hade man infört ett förtydligande (det var väl fler än jag som kliade sig i huvudet):
"Det är förbjudet att köra om till höger på väg med mer än 70km/h som högsta tillåtna hastighet."
Öh? en gång till.
Får man, eller får man inte, köra om i höger körfält på en 70-väg?
Ingen j-la aning längre.

Om nu tänkbara kandidater till partiledarposten i (s) är luddiga om vad de vill, behöver ingen tvivla på Ohly. I alla fall inte vad gäller partiledarskapet. Ju fler som kräver hans avgång, desto tydligare blir han med att han vill sitta kvar. Nu börjar viss desperation lysa igenom, idag säger han att han kan tänka sig att dela ledarskapet. Måhända lockar inte tanken på att gå tillbaka till jobbet som tågvärd. Hur länge får man vara tjänstledig från ett statligt jobb, förresten?

Det blir spännande att följa hur integrationsministern ska bära sig åt för att stoppa den ökande islamofobin. Intressant att han samlar muslimerna och pratar med dem om det. Lika intressant som att han sedan ska träffa judiska organisationer för att diskutera antisemitism. Alltså, är det inte smartare att prata med dem som har fördomarna än dem som drabbas av dem?
Jag fattar inte.

Frank Andersson lämnade dansrepetitionerna, hade svårt att prata och avbröt intervjuer, kan man läsa i Expressen. Vad har den där busen ställt till med nu, är det väl meningen att man ska tänka. Och det gör man ända tills man får reda på att karl'n drabbats av hosta.
Hjälp.

Tidningen säger också: "Weises räddning i danstävlingen - fejset".
Hur menar dom då?

Berlusconi fick inte igenom lagändringen som skulle ge honom samma immunitet som vår kung (inte möjlig att åtala för brott, t ex). Nån måtta får det väl ändå vara, till och med i Italien.

Varför associerar jag till Pippi Långstrump när jag ser Staffan Olsson?
Kan det vara mittbenan? Dags för make-over?

Josefin Crafoord har kört rattfull och upprepar hur många gånger som helst att hon "bara körde bilen några meter".
Spelar ingen som helst j-la roll.
Man sätter sig inte bakom ratten med minsta uns av alkohol i sig.
Punkt.

Börje Ahlstedt sägs ha tagit över helt i programmet Skavlan (sänds i kväll).
Jojo, det gäller att passa på så länge tillfälle ges. Snart är han väl inte välkommen någonstans.
Griniga gamla gubbar, hur stora publikdragare är dom?
Liksom.

Ungdomarna i centern kör hårt med kraven på att skolungdomar ska kunna överklaga sina betyg. Att kalla den möjligheten för "rättssäkerhet" är väl ändå att ta i. Tycker det är ganska stor skillnad mellan att bli sur över ett IG i matte och att överklaga en tingsrättsdom. Men det är rätt länge sen jag gick i skolan.

Persbrandt har slarvat med förmånerna. Redovisning kanske inte är hans starka sida, men hans revisor borde väl veta att om hans aktiebolag köper en sommarstuga måste han skatta för förmånen att få använda den. SÅ himla mycket gratis får man faktiskt inte ha det.

I Sundsvall får hyresgästerna 5000 spänn för att ange grannar som röker. Är det någon inflyttad gammal östtysk som basar för bostadsbolaget?

Aftonbladet skriver om "övergivna sengångare". Trodde det handlade om vilsna oppositionspolitiker. Det var något mycket gulligare.
Killen på bilden heter Sid.
Jag måste se Ice age igen i helgen.

2 kommentarer:

  1. i dag är ett av de få ord som särskrivs. apropå.

    SvaraRadera
  2. Ser man på. Hade jag ingen aaaaning om. Tack!

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.