Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 27 januari 2011

Män kör bättre II


Stort uppslag i dagens DN om män, kvinnor och bilkörning. I 15 fall av 16 där en fotgängare blivit dödad, är det en man som kört bilen. (Och jag kan höra den manliga förklaringen: "kärringarna ser sig inte för", vilket är inte sant.)
När det gäller kollisioner med andra bilar är det i 70-75% av fallen män som är orsaken. Män kör fortare och tar större risker än kvinnliga bilförare. Kanske beror det på att män tror att dom är bra bilförare. Enligt all statistik: det enda som talar för att män kör bättre, är männen själva...
Sorry guys, sanningen kan göra ont ibland.

Apropå mannen som fick 23.000 kronor i skadestånd för att han suttit häktad utan att vara skyldig till något brott. Idag meddelar Expressen att prinsessan Madeleine får 400.000 euro (ca 3,5 miljoner kronor) i skadestånd från en tysk tidning som skrivit bl a att hon varit gravid och bråkat med sin storasyster. Läskiga grejer det där.

Bråket Gabrielsson - Larssons. Märkligt hur man använder så olika språkbruk. När Gabrielsson gråtit ut i pressen de senaste åren, har det hetat att hon "avslöjar sanningen". När nu familjen Larsson ger sin version, heter det att "de går till våldsamt angrepp". Var och en har ju sin egen sanning och det finns alltid två sidor av varje händelse. Alltid. Men rena fakta kan faktiskt ingen bortse från.

Det är med en helt annan känsla i magen jag idag ger mig iväg till IKEA. Gårdagens Uppdrag granskning gav en bild som pajade hela hr Kamprads mycket noggrant iscensatta image. Farbrorn är god för 600 000 000 000 kronor. Jag tror jag fick in rätt antal nollor. SEX HUNDRA MILJARDER kronor. Och allt det tack vare oerhört sofistikerad så kallad skatteplanering.
Begreppet snål smålänning fick plötsligt en helt ny innebörd.
Och han framstår numera som enbart patetisk och löjlig när han åker omkring i en tio år gammal bil.
Varumärket har fått sig en rejäl knäck.

Dagens Om Bakfoten:
Idag, årsdagen för Auschwitz befrielse 1945, hedras förintelsens offer.
Pajasarna på yttersta högerkanten väljer i stället att "högtidlighålla minnet av förintelsen".
Och så vill dom slå i oss att dom inte är rasister.
Hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.