Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

söndag 3 oktober 2010

Tjocka tidningar - mycket gnäll


Terrorhot i Europa. Hur stoppar man fanatiker? När dom går igång på en teckning fattar man inte hur det ska gå att hindra dem från att värva fler unga grabbar som är beredda att dö. För vad, liksom? Eller vem?

Ari Hallikainen – den som får syn på honom, ring snuten direkt.
Han ska fanimej inte ostraffat få förstöra flera hundra människors liv. Människor som, med ett sista hopp om en bättre ekonomisk standard, varit här och plockat bär i flera veckor. Och sen blir lurade på lönen.
Skitstövel, säger jag.

Girighet är en dygd.
Eller hur var det nu igen?
Ja, man kan ju undra. Inte bara Hallikainen är sugen på stålar. Postkodlotteriets vd har knegat (?) ihop 10,7 miljoner. Hade ingen aning om att det var den typen av välgörenhet man stödde med sina lottköp.

Äntligen, utropar tidningen, ska vi få igång datorerna snabbare. Nu kan det ta ända upp till 25 sekunder innan man ser en skymt av operativsystemet.
Ja fy fasen, tjugofem sekunder. Så kan man ju inte ha det!
Men alltså, hur bråttom får man lov att ha?

Det går tydligen nån ny Anna Anka-inspirerad tv-serie. Har faktiskt missat den. Men i tidningen står att en av fruarna inte alls är nån storstadsbo, trots att hon bor i New York. Hon är en ”riktig bondflicka” säger hon. Kan dom inte, i höstens ”Bonde söker fru” kolla hur många av bönderna som har botox bredvid mineralvattnet i kylen? Det vill jag faktiskt veta.

Oktober – rosa månad. Cancerfonden har otroligt duktiga marknadsförare och har lyckat med sin rosa kampanj. Undrar bara vad som händer med alla andra cancerformer. Exempelvis den vanligaste (om man ser till befolkningen totalt), tarmcancer.
Oerhört osexigt att kampanja om.
Tänkte inte på det.

Bingo Rimér skriver memoarer. Alltså, hur många kändisars liv fram till 35-årsåldern orkar man läsa om? Ja, jag är fortfarande sur för att ingen vill ge ut min tulpanbok.

”Snabbfil införs för höftskador” - är det någon ny operationsmetod? Fil? Hoppas jag inte drabbas av höftskador...

Norrlandsoperan har för högt ljud. Det är väl det som är opera?
Trodde att hela konceptet gick ut på att sjunga högt?
Nähä.

Har alla journalister kopplat bort rättstavningen i sina ordbehandlingsprogram? Man kan bli galen för mindre. Särskilt när inte ens rubrikerna är rättstavade. Chamagne? Vad är det?
Och fortfarande undrar jag hur j-la svårt det kan vara att vika en tidning på mitten. Är det programmering i klass med rymdforskning som behövs?

Och så har en jakthund blivit dödad av en varg. Händer rätt ofta utan att det blir riksnyhet. Men nu råkade vargen befinna sig i Åkersberga. Då blir det annan ljud i skällan minsann.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över artikeln där ett par säger att de i efterhand kommit på att deras triss-lott inte alls bara gav 75 kronor, utan egentligen skulle de nog fått åka till tv och skrapa fram miljoner. Sånt kan jag också tänka ibland, särskilt när jag har slängt lotterna. Tänk om det var en vinst på nån och så slängde jag den! Men jag ringer inte till Expressen och berättar det.

Dagens riktigt tunga frågor i nättidningarna.
- Koll på kändisarnas viktökningar?
- Kan du dina superhjältar?
- Är du en sann uppskjutare?
- Vad betyder Zlatans tatueringar?
Herregud, säger jag bara.
Bättre att ge sig ut i spenaten och ta hand om vedhögen.
Inte vara en uppskjutare.
Och ha koll på sina egna viktökningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.