Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 4 oktober 2010

Mördande reklam


”Ingen reklam – tack” har vi satt på brevlådan. När man har burit tonvis med reklamblad till återvinningen förstår man begreppet ”mördande reklam”. Man kan faktiskt dö av hjärtslag om man tar i för mycket.

Det hjälpte lite grann i alla fall.
Numera behöver vi inte ta oss till soprummet lika ofta. Mängden papper har minskat med ca 80%.
Jag vet, folk försörjer sig på reklam. Men ibland blir det bara för mycket. Och nu har dom listigaste kommit på att man kan komma förbi ”ingen reklam – tack” genom att blada in reklamen i morgontidningen.
Jag blir inte mindre sur för det.
Tvärtom.
Skakar ur tidningen på hallgolvet för att bli av med alla reklambilagor.

Annonserna sen. Många sidor i tidningen innehåller fler annonser än artiklar. Svenskan är värre än DN. Och ändå kostar det flera tusen att prenumerera. Idag var halva kulturdelen fylld av annonser om julbord.
JULBORD!? Just som man glatt sig över kommande brittsommarvärme. Jag vill krama ur den sista värmen från höstsolen. Sitta på trappan och fika. Slippa vantarna. Om så bara en ynka vecka till.
Inte f-n vill jag tänka på julbord (= snöskottning, nariga ben och elektriskt hår).

Och tv har ju blivit helt hopplöst att titta på.
Det spelar ingen roll om dom gör reklam för medel mot fotsvamp eller nån ny tv-serie. Jag blir lika förbannad över avbrottet ändå.
SVT är inte ett skit bättre med alla sina påannonseringar av kommande program. Eller ”programmet presenteras av” följt av en lång radda företag.
Vad är skillnaden liksom?
Möjligen att man slipper bimboröster som inte kan prata rent.
Jag kommer aldrig att köpa Actiiiiiiiivia yoghurt.
Aldrig heller nåt från ”mejjjjjbelliiiin nojåååååårrrrk” – herregud, får hon betalt för att säga det?
Och bara tanken på shopping hos Jysk ger mig magknip. Kan ingen ge den gubben en valium så han varvar ner lite?
Dessutom är jag gärna puckad, bara jag slipper tüsken på Mediamarkt.

Ja, det är verkligen knepigt. Vi brukar byta kanal när reklamfilmerna börjar. Problemet är bara att dom verkar synka sina reklampauser. Och sen zappar man runt bland kanalerna en stund och fastnar i ett annat program och vips har man glömt bort vad man tittade på från början.
Det säger lite om hur intressanta tv-programmen är…

Återstår en bra bok. Den kan man stänga igen innan man kommer fram till ”Tyckte du om den här boken? Då har vi följande titlar att erbjuda.”
Hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.