Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 26 maj 2010

Vad är det för fel på tandläkare?


Varje gång jag är hos tandläkaren, förundras jag över deras märkliga förmåga att kommunicera. Eller oförmåga.
Är det ungefär som att prata med sig själv? Man kan tolka svaren som man vill.
För hur kommer det sig att dom ställer frågor som:
- Vad ska du göra på semestern?
eller:
- Vilken är bästa vägen om man ska bila till Spanien?
när man sitter med hela munnen full av fingrar och diverse apparater.
Och vad svarar man?
- WKJSL HMKLIB KDUÖANSC.
På ett ungefär.

Går dom aldrig till tandläkaren själva?
Vet dom inte hur svårt det är att säga något samtidigt som nån kör en vattensprutande ultraljudsapparat över tandstenen.
Det är faktiskt drunkningsrisk om man skulle våga sig på ett försök till svar!

Varför kan dom inte leka "20 frågor" i stället? Där frågorna måste ställas så att man kan svara JA eller NEJ. Då kan man åtminstone stöna fram ett "ghaa" eller ett "gngee"...

Dom kanske inte vill ha några svar? Dom frågar bara för att patienterna ska tänka på nåt annat än att en rotfyllning gör skitont?

Ett trick jag har försökt är att memorera mina svar tills det är dags att skölja. Jag gav upp efter fjärde raka frågan. Alltså, minnet är inte hur rymligt som helst. Särskilt inte om man samtidigt måste koncentrera sig på att försöka andas lugnt genom näsan (som även i vanliga fall är trång och svårligen släpper luft in och ut). Har jag någon gång lyckats, tittar tandläkaren förvånat på mig för så dags har han/hon glömt frågan...

Nästa gång ska jag be Tandis om papper och penna (en blyerts, det är jävligt svårt att skriva med kulspetspenna upp-och-ner) så jag kan skriva ner mina svar. Det blir en utmaning för oss båda. Ser med spänning fram emot nästa besök. Faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.