Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 3 maj 2010

Europa och nykterheten



Läser i tidningen att svenskarna är ett törstigt folk. Inte mindre än 90 procent svarar att de har druckit alkohol det senaste året. De enda som är värre är danskarna, där andelen är 93 procent. Jag visste inte att vi hade tio procent helnykterister i Sverige. Är ganska nyfiken på hur frågorna ställdes, vilka alternativ som fanns och om de som svarar verkligen förstått.

Jag menar, 40% av italienarna svarar att de inte druckit någon alkohol det senaste året. Nån som har varit i Italien? Finns det någon där över 15 år som inte dricker vin till maten? Räknar de över huvud taget vin till alkoholhaltiga drycker? Och Portugal - där är alkoholintaget ännu lägre. 42% helnykterister.
Tillåt mig tvivla.

1 kommentar:

  1. I love it! :) PS Skrevs det ingenting om Polacker? Där måste 99% vara helnyktra ... ;)

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.