Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 5 maj 2010

Människor är olika

Spännande erfarenheter från hela landet.

Det finns en Facebook-grupp som heter ”Det är inte jag som förklarar dåligt – det är du som fattar trögt”. Ibland kan man känna igen sig.
Håller just nu på med ett hästjobb. Eller – ja – hundgöra kan man kanske kalla det. I måndags skrev jag till landets alla kommuner. Det är tvåhundranittio stycken, så det tog en stund. Tur att det finns mejl nuförtiden så man inte behöver skriva texten tvåhundranittio gånger. Suck.

Det är otroligt spännande att läsa alla svar som ramlar in. Alla mottagarna har fått exakt samma frågor. De flesta fattade direkt vad jag var ute efter. Andra fattade absolut ingenting. Och då menar jag verkligen INGENTING. Jag frågade hur många företag/näringsidkare inom en viss bransch det finns i kommunen. Några har svarat: Vi har inga sådana register. Inget företagarregister!? (Jag skulle bli skitsur om min hemkommun svarade så. Här verkar man ha örnkoll på varenda liten företagare, bjuder in till frukostmöten, informationsträffar och annat med jämna mellanrum. Trevliga initiativ!)
Några kommuner har svarat: Det finns inga företag som sysslar med sånt i vår kommun. Och sen går man in på Eniro och hittar massor. Är det möjligen handläggaren som är lat? Eller dum i huvet? Eller både och?

Devisen: Som man ropar i skogen får man svar, känns inte riktigt som den funkar i det här fallet. Visst, om man verkligen VILL kan man skruva till det mesta. Men jag tror jag ska gå med i den däringa gruppen i alla fall. Bara för skojs skull. Alltid retar det någon.

Bäst hittills är i alla fall Bollnäs kommun. Därifrån ringde en tjänsteman och undrade hur mycket information jag ville ha om alla företagen!
- Om jag ska ta med allt kommer det att ta jättelång tid. Räcker det om du får namn, adress, hemsida och e-post.
- Jajamänsan. Tackar tackar.

Heja Dalarna!

2 kommentarer:

  1. Jag har lärt mig en sak: Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.