Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

lördag 1 maj 2010

Botten Balders! Toppen Thelins!

Balders Bröd – hjärnblödningen var nära

Beställde smörgåstårta i går hos Balders Bröd.
Japanresenären skulle nu äntligen komma hem efter flera månaders bortovaro – det var visst nån vulkan som kom emellan också – och det måste ju firas! Vad längtar man efter när man är hemifrån länge. Kaviar, sa resenären. Räkor och lax, sa vi andra. SMÖRGÅSTÅRTA förstås.
Sagt och gjort.

Det var inte en särskilt invecklad beställning. Största tårtan, 12 bitar (ja, vi gillar verkligen den här sortens mat) att hämta i Solna centrum lördag klockan femton. Jag dubbelkollade ett par gånger för att försäkra mig om att hon fattat rätt. Ett och annat har man ju lärt sig.
Jodå, allt var uppfattat. 12 bitars tårta, hämtas 1:a maj i Solna C klockan tre.

- Nää, vi har ingen sån här. Sa den tuperade bakom disken.
- Det var konstigt, jag har beställt en att hämta klockan tre.
- Är du säker på att du sa att du skulle hämta den här? Vi har ju butik i Sollentuna också.
- Helt säker (vad faen ska jag i Sollentuna och göra, tänkte jag. Men det kunde ju inte hon veta.)
- Aa men vi har ingen här så den e nog i Sollentuna då.
- Skulle du kunna kolla upp det?
- Aa ok.

Den tuperade lämnade över arbetsuppgiften till den blonderade. Som var borta i exakt tolv minuter. Jag började bli nervös och knappt om tid att hinna till Arlanda och hämta resenären.

- Ja, alltså dom svarar inte i Sollentuna så jag ringde min chef.
- Jaha?
- Och hon säger att den är antagligen där.
- Jaha? Och hur får vi hit den?
- Nä, alltså du kan väl åka dit. Den är nog där.
- Menar du att jag ska åka dit och CHANSA på att den är där?
- Eh, ja.
- Nej det gör jag inte. Kan du vara snäll och ringa upp din chef igen så får jag prata med henne?

Den tuperade försvann igen och var borta i åtta minuter. Den försvunna tårtan hade vid det här laget kostat mig drygt tjugo minuter.

- Min chef säger att hon ska ringa till Sollentuna och kolla om tårtan finns där. Hon ringer tillbaka om en stund, sa den blonderade och försvann igen.

Hon återvände efter ca fem minuter och sa:
- Jo, tårtan finns där.
- Jaha och hur ska den komma hit då?
- Eh, alltså du får åka och hämta den.
- Jag är på väg till Arlanda för att hämta folk som ska bjudas på smörgåstårta som jag skulle hämtat här klockan tre.
- Men Sollentuna är ju på vägen. Nån kan ju möta dig i garaget och lämna över den.
- Jaha? Kan dom ta betalt i garaget också?
- Eh, asså nää.

Då insåg jag det omöjliga i situationen och gick därifrån. Åkte till ICA Maxi i Solna, bara färdiga plastinpackade s.k. räkbomber. Blä.
Ringde ICA Viksjö som gör härliga smörgåstårtor. - Tyvärr, dom är slut.
Förstås.
Kom inte på fler alternativ, så jag ringde Balders i Sollentuna för att själv försäkra mig om att tårtan fanns där. Inget svar. Lämnade meddelande och bad dem ringa upp. Sa att det var väldigt bråttom.

Djupandades en stund och upp dök en plan C. Thelins nyöppnade butik i Frösunda!
- Ja, hur stor vill du ha. Vi har en med renkött och räkor för åtta personer.
- Kostar?
- 625 kronor.
- JA TACK! Kan du reservera den till mig. Jag kommer inom en halvtimme.
- Inga problem.

Den smörgåstårtan gick inte av för hackor.
MVG blev betyget från samtliga som åt.
Det får bli Thulins i fortsättningen om man inte har tid att göra egna tårtor.

Ringde dom upp mig från Balders i Sollentuna?
Gissa…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.