Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 5 augusti 2014

Idag blir det väder

Playa del Soppero

Alltså. Denna sommar. Än en gång har vi haft tur med semestervädret. Förra året lyckades vi pricka in de enda tre veckorna solen sken. I år blev det fyra veckor, varav en nordost om Kiruna. Då hade vi laddat med flanellskjortor, vandrarkängor och vindtäta långbrallor. Och ett par shorts för säkerhets skull. Vad hände? Det var till och med för varmt för shorts. Bästa stället att vara på var en sand-ö mitt i Torne älv. Jag tror att just den delen kallas Urälven, Kjell får rätta mig om jag har fel. Gissningsvis omkring 25 grader i vattnet. Nej, jag skämtar inte.

Vid midsommar hade vi gråmulet och sisådär 7 grader. Vi fick tända en brasa varje morgon för att inte lillkillen skulle förfrysa. Jag tror vi hade samma temp på julafton. Förra söndagen hade vi värsta skyfallet och ett åskväder som kan skrämma slag på den modigaste. En hastig blick på omgivande gator kunde få en att tro att man var i Venedig. Men alltså. Så här är det. Vi har väder. Fattar inte grejen med alla som klagar över det. Än är det för kallt, än är det för varmt. Och? Var en sväng i Täby i går. Folk bär sig åt som jubelidioter. Joggar. I 33-gradig värme. Går omkring nästan nakna. Springer efter bussen. Klart som f-n att de tycker det är för varmt då.
Jag säger bara:
Man ska Gå Långsamt
Man ska Hålla Sig I Skuggan
Man ska Klä Sig Rätt (dvs luftiga, svala kläder – inte pytteshorts och tajt linne i syntet)
Man ska Dricka Mycket Vatten
I morgon blir det väder igen.
Kanske regn – då blir det regnkappa på.
Kanske svinkallt – då blir det fleecetröja.
Och snart är det vinter igen.

Valfläsket har börjat vältra in över oss detta supervalår.
Sossarna kör en snyftfilm med gammal mamma på äldreboende som är utrullad i en helt öde trädgård, personalen springer som yra höns i korridorerna och allt är som en enda tragisk Bergman-film. Men så skulle det inte vara om sossarna satt vid makten, säger Löfven i bakgrunden. Och levererar i samma veva ett vallöfte om 20 000 trainee-platser (se där, en ny titel i äldreomsorgen – trainee  - sicket nys) för ungdomar. Finansierade av skattemedel.
För det första. Redan när min mormor var på ålderdomshem i mitten av 1980-talet var äldreomsorgen bedrövlig. Och då fanns det inga alternativ till den kommunala omsorgen. Man blev placerad, helt enkelt.
För det andra. Visa mig 20 000 ungdomar som vill jobba i äldrevården! Om de hade funnits hade de väl redan jobbat där? Finns en massa lediga jobb som ingen vill ha. I alla fall ingen med helsvenskt ursprung och som är yngre än 52. Typ.
Är det någon som köper det där fläsket?

Drunkningsolyckorna är fler än förra året. Tragiskt men inte så konstigt. Förra sommaren var det inga badtemperaturer någonstans. Sen kom algblomningen. Mest tragisk dödsolycka (som jag känner till i alla fall) var den vid Tantobadet. Någon hoppade (halkade?) från hopptornet rakt på en simmande, vilket troligen knäckte hans rygg. Alltså. Måste man ha hopptorn? Jag tänker att där råder väl samma inställning som på alla andra platser numera; VA?! Finns det en värld utanför my living space. Liksom.
Och nu härjar värsta skogsbranden i svensk historia i Salatrakten. Räddningsledaren sa i går att släckningsarbetet kommer att pågå till i slutet av augusti. Hur branden började är det väl ingen som vet. Nån som slängt ut en fimp genom bilrutan? Nån som tyckte det var läge att elda lite ris? Nåt flatpall som inte höll koll på grillen? Alltså, här ute i spenaten ringlar vattenslangen över hela tomten. Just in case.

Kriget i Ukraina. Ryssarna får tydligen bära sig åt hur som helst utan att våra medier yvs i någon särskilt stor omfattning. Det är samma sak som när Sovjet invaderade Afghanistan. I det kriget dog lika många sovjeter som det gick åt amerikanska soldater i Vietnam (fast under kortare tid) och hur tyst var det inte om det?

Kriget i Gaza. Det pratas om vapenvila. Det skickas fredsförhandlare från hela världen. Alla utomstående tycks engagerade och skäller på varandra. Man ska ta ställning för judarna. Man ska inte ta ställning för judarna. Och tvärtom. Det där förbannade kriget som måste vara allra värst för alla barn, har pågått längre än jag kan minnas och lite till. Så länge alla tycker att de har rätt och alla andra har fel och därför ska omvändas, lär det aldrig bli fred. Vilket vanvett.

Kriget i Syrien. Och så vidare.
När ska män fatta att krig inte löser några konflikter? Ja – män. Någon som sett några kvinnliga krigshetsare? Det där förbannade kriget som måste vara allra värst för alla barn, har pågått så länge jag kan minnas och lite till. nga sovjet

Den årliga sjukhuskrisen har kablats ut i medierna hela sommaren. Och jag tänker att i vilken annan servicenäring skulle man kunna ge majoriteten av de anställda semester samtidigt? Ja, jag tycker att sjukvården tillhör kategorin serviceyrken. Måste alla vara lediga i juli? Va?
För några år sedan blev man som sjuksköterska tilldelad fyra semesterveckor. Ena året fick man juni, andra året juli och tredje året augusti. Typ. Om man avstod hela eller delar av den tilldelade semestern, fick man en extra vecka (minst) att ta ut under annan del av året. Men såna fasoner har väl facket satt stopp för, antar jag.
Som jag brukar säga, bara Jag får som Jag vill så är Jag nöjd.
Allt annat är underordnat.

Och just som folk – bittra, långsinta och tragiska - gnäller över för låga löner, för lite ledighet, för varma sommarnätter, för dålig kollektivtrafik, för höga bensinpriser, för många repriser i tv, för många överviktskilon, för platt hår, för sega biffar eller VAD FASEN man nu ägnar sin energi åt att klaga över, tänker jag på alla som har det svårt. På riktigt. Som mist sin käraste. Som kämpar mot livshotande sjukdom. Som sitter ensamma. Som är övergivna. Människor vars vardag är en ständig kamp för att över huvud taget stå ut. Sånt upprör mig faktiskt nästan mest av allt.

Livet är orättvist ibland.
Ingen har påstått något annat.
Men det går inte i repris. Det är här och nu.
Be kind.
Always.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.