Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 18 augusti 2014

Tösse - tusse då.


 
En riktig räkmacka - inte alls från Tösse Konditori
I följetongen Tösse Konditori i Norrtälje har vi nu kommit till slutet. Ägarens första respons på mina synpunkter var ju att det jag påstod skulle kontrolleras. OM det var något fel på varorna de sålt, var det ju inte så bra tyckte han.
Jag svarade helt kort att jag tyckte det var en intressant inställning att utgå från att jag for med osanning…

Nåväl, efter ett par mejl i ungefär samma anda kom ägarens slutgiltiga svar. Jag publicerar det i sin helhet. Det är för komiskt för att redigera.
hej har nu kontrollerat det du säger.
napoleon bakelser tillvekas nya varje dag med samma vaniljkräm,äppelsylt,grädde,hallonsylt,och glasyr, denna dagen tillverkade vi 35stycken vi sålde 31stycken.inga andra klagomål
räksmörgåsar tillverkasnya varje dag med samma sorts räkor.majonäs som vi alltid har
den dagen tillverkades 45st vi sålde 43st inga andra klagomål
trots detta så får du natuligtvis nya produkter om du vill eller pengarna tillbaka du får själv välja
du kan väl ge mig ett besked hur du vill göra
mvh micke

Det är så dumt så det knappt är lönt att kommentera. Hur tänkte han när han svarade? Ingen annan sa nåt. Innebär per automatik att jag har fel. Med den inställningen lär han inte bli gammal i branschen.
Varför skulle jag lägga tid och energi på att upplysa dem om att kvaliteten på deras bakverk blivit sämre? Liksom?
Jag har sagt det förut och säger det igen: Undvik Tösse Konditori i Norrtälje! Det finns så många andra bra ställen att fika på i den stan. Och nej tack, vi vill varken ha bakverk eller några pengar tillbaka. En ursäkt hade faktiskt räckt…
Tösse-ägarens alla mejl skulle passa utmärkt i en kurs i kundbemötande.
Hur man INTE svarar på mejl. Tösse kan det där med att skrämma bort bra kunder.
Korkat.

Nog tjôtat om det, som man säger i Göteborg.
Valaffischerna. En del här i stan är rätt kul. Som att S inte vill ha mindre lärare. Får man verkligen ställa sådana anställningskrav? Är inte det diskriminering? Typ?

Men jag undrar om inte Reinfeldt satte sin sista regeringspotatis i sitt valtal häromdagen. När han sa ungefär att det blir inga satsningar på nånting om Alliansen vinner valet. Alla pengar kommer att gå åt till att ta emot stora mängder flyktingar.
Alltså. Vi kan inte ens föreställa oss de fasor som människor i krig tvingas uppleva. Vi ser bilder på de drabbade, på sårade, på döda och vi läser berättelser som är så hemska att man knappt klarar att läsa till punkt. Vi kan stänga av. Stänga ute. Slippa.
Självklart måste man försöka ge hjälp åt den som behöver. Inte tu tal om det. Men en stilla undran, måste Sverige vara hela världens samvete? Kan man inte, åtminstone inom EU, försöka hjälpas åt med hjälpandet?

Ledaren i DN torsdag (tror jag det var) presenterade intressant statistik och höjde ett varningens finger. Det är givetvis lovvärt att vi tar emot flyktingar, men vilken tillvaro kan vi erbjuda dem när de väl kommer hit? Mottagandet funkar inte alls som det borde. Inte en enda instans har fått resurser nog, vare sig ekonomiska eller personella. Och svensken är i största allmänhet oroad över invandringen, utan att för den skull vara rasister. Jag undrar om politikerna är totalt omedvetna om det? Har de helt tappat kontakten med verkligheten? Och det trista är att vågar någon ens andas om att debattera de här frågorna på riktigt, så blir den som andas genast beskylld att vara rasist. Och då läggs locket på. Ska det vara så? Va?

Nåt helt annat, som de säger i melodiradion. Hellenius hörna i går kväll. Jag gillar hans program. Men hur kom han på att bjuda in Victoria Silvstedt? Han tänkte knappast att hon skulle tillföra något särskilt djupsinnigt, men ett mer intetsägande program får man baske mig leta efter. Länge. Jag har sett vandrande pinnar som haft ett livligare kroppsspråk än den här Plastic Fantastic-bruden. Hjälp. Säger jag bara.

Och nu är till och med Victoria insyltat i mångmiljardaffären Sverige - Saudiarabien skriver Expressen. Ja, alltså inte Silvstedt. Kronprinsessan.
Jag fattar inte varför alla är så förvånade att storfinansen har inflytande över politiken. Att det förekommer korruption i lilla hederliga Sverige. Det är väl samma sak som att LO dikterar hur sossarna ska sköta arbetsmarknaden. I princip. I sak är det såklart f-n så mycket allvarligare när det gäller vapenexport. Varför ska vi över huvud taget sälja vapen? Va?
Fast Aftonbladet skriver att det var Carl Philip som åkte och räddade affären.
Jösses.

Fast det var bra att Tolgfors försvann från politiken. Jag trodde jämt att det var Julian Assange på bilderna. Fasiken så lika de är. Men nu har Julian lagt sig till med skägg och säger att han ska lämna Ecuadors ambassad. Han säger också att han i det längsta hoppats på ”en diplomatisk lösning”. Han är anklagad för sexuella övergrepp och våldtäkt på två svenska kvinnor. Diplomatisk lösning?
Vem tror han att han är?
Mr Extrem Hybris?

1 kommentar:

  1. Skriv en recension av bageriet på Yelp vettja! Gör en sökning på Tösse konditori i norrtälje. Klistra in deras mail i recensionen. Idag ställs ännu högre krav på företag, särskilt restauranger, pga Internet.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.