Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 6 maj 2011

Så dom får till det.


Expressen lämnar i dag en förklaring till gårdagens rapport att "Kungaparet sågar Stieg Larssons böcker". Den byggde på en artikel i en polsk tidning som helt missförstått kungens "sågning". Han säger att har tycker det är "rörande" att det blivit sån uppståndelse för det. Var inte det ett aningen nedlåtande omdöme? Ungefär som "tusse då". Dagens rubrik "Kungen skrattar åt polska medier" var inte mycket bättre än gårdagens. Men man kan väl inte vänta sig mer av en kvällstidning. Så dom får till det.

Drottningen har uttryckt en personlig åsikt om den svenska vargstammen, skriver Aftonbladet. Hon säger att hon har sett en bild av en varg i Helsingborg nyligen och "trodde att det var en hund". Ja tänk så dom får till det. Kvällstidningarna.

Jens Lapidus hjälper Julian Assange på traven och håller med om att det finns stora brister i det svenska rättssystemet. DN spekulerar i om de utdelade ryggdunkarna kan ha något samband med Lapidus delägande i samma byrå som Assanges advokat. Det låter väl som en rimlig förklaring.

En bartender i Stockholm vägrade sälja ett glas vin till en kvinna med hänvisning till att han sett henne amma sitt barn. Alltså, det har väl klargjorts tillräckligt många gånger att alkohol inte går över i bröstmjölken annat än i minimal mängd. Om hon var aspackad kan jag förstå bartendern, risken finns att hon skulle tappa ungen i golvet. Men ett glas vin. Och vad hade han med det att göra? Nä, sånt går bort. Jag vill veta vilken krog hon var på, så jag kan bojkotta den.

SVTs Debatt - faktiskt skäl att skolka från tv-avgiften. Sån skit vill inte jag vara med och betala. Sälj idén - och programledaren Belinda Olsson - till TV3 där det platsar bland liknande lågvattenmärken. Någon på SVT har kollat på Jerry Springer - galningarnas favoritprogram.

SAAB bytte partner i sista sekunden, skriver SvD. Kanske fått inspiration från den utskällda otrohetssajtens omfattande reklam?

DN skriver att Facebook är överöst av spam just nu. En massa länkar som man ska klicka på och vips är ens konto registrerat på någon skum sida. Möjligt att jag är löjligt försiktig, men jag tillåter aldrig att företag får åtkomst till min information, min vänlista och liknande. Varför ska dom få det, liksom?

Juholt säger nej till kravet att arbetslösa ska tvingas flytta till orter där det finns jobb. Han går från klarhet till klarhet, den karl'n. Bättre bidrag än egen försörjning är fortfarande (s) paradgren. Han säger också att han vill återta kontrollen över järnvägen och elbolagen. Blir det bättre och billigare, så inte mig emot. Men det var nog inte så han menade.

Pendeln har nu svängt rejält åt andra hållet i mäklarbranschen och nu kan den som vill få sin lägenhet fulstajlad. Man betalar för att någon ska obädda sängen, slänga tidningar på golvet och placera en halväten måltid på köksbordet. Nog för att man är trött på putsade citroner och kryddväxter i macro, men nån måtta får det väl ändå vara. Va?

Varför gör inte världens ledare något för att hjälpa folket i Syrien? Är det för att deras ledare varit mindre utåtagerande än t ex Khadaffi? Jag är ingen mästare på världspolitik, men det känns som att vissa hörn av världen är mer osynliga än andra.

Evighetsdiskussionerna om Slussen harvar vidare. MP vill, i vanlig strutsanda, minska antalet körfält för passerande bilar. Alltså, visst vore det trivsamt om vi kunde återgå till hästskjutsar och cyklar men det funkar liksom inte på 2000-talet. Det finns bilar. Folk använder sina bilar. Att krångla till det minskar inte antalet fordon. Borde finnas nog med bevis för det nu.

Alexander Skarsgård är "den mest prisvärda kändisen" visar en undersökning i USA. Det gällde visst att han är en perfekt typ för att göra reklam för något. Tur man inte är kändis. Jag skulle bli sur om någon kallade mig "prisvärd".

Ögonbrynshöjare i dagens Expressen: "Sex skelett hittade på villatomt" med fortsättningen att ännu fler skelett har hittats utanför Ljungby.
Nån massmördare på Strålfors? Offer för orkanen Gudrun?
Nej, nej. Skeletten var från medeltiden och man tror att där fanns en avrättningsplats på 1500-talet nån gång. Sicken tur tidningen hade med antalet skelett. Fick dom ju med ett av sina favoritord i ännu en rubrik.

Bästa sättet att ta kål på en mördarsnigel: klipp huvudet av den. Ser man inte genast vilket som är huvud och rumpa spelar det ingen roll. Knipsa på mitten bara. I dag stod det i tidningen. Syrran har känt till det där tricket länge. Tror hon har nött ut minst en sekatör bara på snigelklippning.
Där fick dom. Liksom.

Återstår att se om meteorologerna gissar rätt den här helgen. På något vis känns det lite bättre att snora och hosta i frisk luft än i stan.
Om man skulle ta och hyra en lövblås kanske.
Helst en som låter som ett reaplan.
Och där kände jag att hornen började växa igen.
Fy på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.