Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 2 maj 2011

Små och stora nyheter.


Så har man upplevt ännu en utlandsresa. Alltid lika spännande.
Och ju mer jag ser av andra länder, desto mer förundras jag över mina landsmän. Alltså, vi är ju uppfostrade med Jante-lagen. Man ska inte tro att man är nåt.
Fast det ska man. Vi slår oss ofta för bröstet och tycker att vi är så himla bra.
På vadå, liksom.
Håll Sverige rent? Inte jämfört med t ex Nederländerna.
Service? Glöm det. Vill man handla något här, får man mest en känsla av att man stör.
Ordning och reda? Nänä. Fransmän och finländare är mycket bättre på det.
Medmänsklighet. Noooooo! I de flesta länder jag besökt har man avgjort mycket mer omtanke om sina medmänniskor och större respekt för den äldre generationen.
Artighet? Ha ha ha! När Ordning och Uppförande togs bort från skolbetygen verkade allt vad artighet heter falla i glömska. Ursäkta, tack och varsågod saknas i de flestas ordförråd.
I och för sig tycker jag illa om generaliseringar, men ibland kan jag bara inte låta bli.
Och ingenstans är det så trögt att gå ombord på ett flygplan som i Sverige. Eller i alla fall på ett flygplan med en massa svenskar. British Airways, KLM, Air France - njemas problemas. Men en Äkta Svensk blockerar gärna hela mittgången och fyller en hel hatthylla med sina egna prylar; det är ju SÅ jobbigt att checka in bagage.
Finns det en värld utanför mitt vardagsrum?
JA det gör det.
Haja.

Bin Ladin har tagit ner skylten. Eller ja, han fick visst lite hjälp med själva nedtagandet men ändå. Det känns kanske inte helt okej att hurra när någon dör, men vissa individer är som "samhällets mögel" som en klok kvinna en gång sa. Frågan är hur hans anhängare tänker hämnas på oss "otrogna".
Hemska tanke.

Juholt lovade under gårdagen fler jobb i vården, men vårdpersonalen ska jobba mindre och få högre lön. "Erk du! Maja du! Var ska vi ta't." Och visserligen lär han vara djurvän, men pingviner har han ingen särskild kläm på. Märklig karl det där.

75% av Aftonbladets läsare tycker inte det är viktigt att fira 1:a maj. Dags att återinföra annandag pingst och byta 1/5 mot 6/6.

Sen undrar man hur Jämtin tänker när hon vill införa en muslimsk helgdag i den svenska almanackan. Varför begränsa sig till en religion, förutom kristendomen, i så fall? Judendomen, buddhismen, hinduismen... många helgdagar blir det.

"Nu har du bara två dagar på dig att deklarera" skriver Expressen. Det där med uppdateringar är dom inget bra på.

Aftonbladet: "Så slipper du dina cravings". Hjälp.

Patrik Sjöbergs bok väntas bli en bästsäljare. Jo, sensationer säljer alltid bra. Jobbiga upplevelser som han nu delar med sig av, men jag tycker i alla fall att det är osmakligt att komma med grava anklagelser mot en människa som är död. Lite svårt att försvara sig. Liksom.

"Jag vill berätta för att hjälpa andra" är en vanlig förklaring när folk vänder ut och in på sina innersta hemligheter i bokform. Så osjälvisk är ingen. Man vill synas och höras. Mänskligt och fullt normalt. Vore rakryggat om någon kunde stå för det också.

BBC News i lördags. Heldag med kungligt bröllop. Väl hemma tar jag del av rapporteringen i tidningarna. Varför skriver man "bröllopsparet"? Brudparet heter det. Och "bröllopsklänning"? Det är en klänning som vem-som-helst har på sig på ett bröllop. Klänningen som bruden bär heter brudklänning. Punkt.

"Mästarnas mästare" i går. Enda gången man får se Anders Limpar le lyckligt är när filmen om hans karriär visas. Lite sorgligt med människor som inte hittar något meningsfullt i livet efter en tid i rampljuset.

Först lanserades Kexchoklad blåbär, utan blåbär. Nu kommer Kexchoklad hallon. Utan hallon. Kreativt.

Dagens felsägning: Obama bin Ladin.
TV4 Nyheter.
Tror inte presidenten kollar på den kanalen. Himla tur det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.