Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 8 december 2010

Att klanta sig


Det finns många synonymer för att klanta sig. Fumla, sjabbla, trampa i klaveret. En klant kan också kallas dumhuvud, klantis, tok, träskalle, tjockskalle, drulle, drummel, fummelpelle och strulputte.

När man ger sig på saker man inte riktigt behärskar, visar sig klantigheten i sin mest påtagliga skepnad. Spela på hästar, till exempel. Redan som liten undrade jag hur man bar sig åt. Spela fiol kände jag till. Det gjorde tyvärr min omgivning också. Dragspel - samma sak. Men hur spelar man på en häst? Fantasin gick på högvarv. Tills pappa köpte andelar i en travhäst. Aha! Man använder inte själva hästen att spela på. Ibland kan det ta mer än lovligt lång tid för en pollett att trilla ner.

Nä, riktigt så illa var det inte, hästtokig som jag var. Precis som andra småtjejer. Och sen ägnade jag kvällarna åt att mocka på Solvalla. Det hjälps inte. Antagligen är det min vanliga otur i spel som tar överhanden.

Men en gång var det nära. Läste i tidningen om en man som lämnat in en Dagens Dubbel och när han skulle hämta ut vinsten visade det sig att han spelat på fel dag. Märkligt nog gick samma kombination in den dag han spelat på, med skyhöga odds dessutom. Mest för att reta min travintresserade omgivning lämnade jag in samma kombination som supervinnaren; 1 och 6. Första loppet vann nr 1 som var favorit. I andra loppet ledde outsidern nr 6, men förlorade med en noslängd. Det var knäpptyst av spänning framför TVn, men jag fick nöja mig med att nästan ha vunnit 17.500 spänn.

Dagens Dubbel går numera under namnet Damernas Dubbel. Vi vill ju inte vara sämre än herrarna. Vi har faktiskt vunnit två gånger. Första gången med hyfsade odds, men då missförstod vi varandra och ingen hade lämnat in raden.

Andra gången meddelade min medspelare att hon lyckats trycka två gånger på spela-knappen på ATGs sida, vilket innebar två identiska DD-rader. Det gjorde inget eftersom hennes hästar gick och vann. Oddset gjorde att vi kunde casha in femhundra spänn. Inte illa på den lilla insatsen! Skönt att slippa höra gubbsens tråkningar för en gångs skull. Vi vann! Vi vann!

Trist nog hade min medspelare prickat in fel dag. Givetvis vann inte hästarna. Men en av dem var struken, så 40 kronor åkte in på spelkontot.

För att få balans i våra insatser i det lilla bolaget, tippade jag en dubbel i kvällens tävlingar på Solvalla.
Om vi vann?
Verkligen inte. Inte en siffra rätt.
Tröstar mig med att det faktiskt är bättre att ha tur i kärlek.
A truth straight from the horse's mouth.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.