Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 19 januari 2015

I don't like Mondays


 
Gammal goding
Alltså, det är väl inget fel på måndagar. Särskilt inte nuförtiden när jag inte längre behöver stressa iväg till en arbetsplats. Men det är väl hela stämningen kanske. Kommentarerna på Facebook med suck och stön och dåligt väglag och inställda pendeltåg och sura medmänniskor. Och allra tröttast blir man när man hör fullt friska människor gnälla över petitesser. Men det är väl en mognadsfråga. För inte kan väl en vuxen, normalbegåvad människa på allvar tycka att en rynka i pannan eller platt hår är ett problem? På riktigt?
Som kloka E sa: dom har stadig inkomst, tak över huvudet, mat på bordet och är friska – håll käften!
Så sant.

I går hörde jag talas om en kvinna med fyra barn. Värd all beundran bara för att klara jobbet med fyra kottar. Det som gör det hela speciellt är att kvinnan är blind. Alltså. Bara tanken på att inte se om de små liven håller på att skära sig, ramla mot bordskanten eller sticka fingrarna i en väggkontakt ger mig magknip. Men hon är cool, mamman. Respekt!

Apropå gnäll. Jag blir, som bekant, sur när folk inte håller vad de lovar. Butiker utan servicekänsla, hantverkare utan yrkesstolthet och så vidare. Senast i raden av klantarslen är Hobbex. Hittade en kul teknikpryl, perfekt födelsedagspresent. Fanns i butiken i Täby, kunde man läsa på hemsidan. För säkerhets skull – man vet aldrig hur väl de där lagersaldona funkar – tänkte jag ringa och kolla. Under rubriken ”kontaktinformation” står ”Telefon kommer snart”. Kunde man kanske accepterat om det hade varit för 30 år sen. Typ. Då Televerket skulle dra kabel, skicka ut en snubbe, koppla in skiten och sedan vänta på att någon på centralförvirringen skulle aktivera telefonnumret. Idag tar det väl sisådär fem minuter att skaffa ett telefonabonnemang? Tydligen inte för Hobbex.
Nåväl. Även här, precis om många andra butiker, kan man beställa grejer och hämta på plats. Man liksom säkrar att grejerna finns i affären när man kommer. Hos Hobbex måste man tyvärr betala i förskott, men okej då. Angelägen att få tag i den roliga grejen.
Vad hände sen? När den var betald?
Ingenting.
Födelsedagen passerade och slutligen mejlade jag Hobbex. Man kan ju inte ringa.
Undrade hur de tänkte när de tar betalt för grejer som de sedan inte kan leverera. Svaret är en klar kandidat till en tätplats i Floskeltoppen:
Tråkigt att ditt köp inte blev som önskat!
Funktionen att hämta från butik är fortfarande nytt för oss och fungerar inte optimalt än.
Vi är tacksamma för kundernas återkoppling. Vi tar detta till oss och jobbar på att bli bättre.
mvh/Paula

Och var det ett svar jag blev nöjd med? Inte mycket.
Så jag mejlade igen och bad om en konkret handlingsplan.
Svaret är, om möjligt, ännu dummare:
Din order finns nu att hämta i Täby butiken.
Skulle inte tro det va?
Japp, nu åkte även Hobbex upp på svarta listan.
Och nej, det är inget problem på riktigt. Bara en aning irriterande.

Dokumentären om Charlie Hebdo på TV4 i går. Missade den och ville se den på TV4 Play. Det går bra om man köper tjänsten (tror jag, tänker inte testa). Vill man kolla gratis får man den otextad. Och där går faktiskt gränsen för vad min skolfranska klarar av.
Ibland fattar man varför man betalar TV-avgift till SVT. Reklamkanalerna suger.

Arg på riktigt kan man däremot bli på svinen på västkusten som tjänar miljoner på en massa flyktingförläggningar. Till och med skitförbannad. Inte för att de tjänar pengar, utan sättet de gör det på. Dessutom samtidigt som en av svinpälsarna har miljonskulder hos kronofogden som inte hittar några utmätningsbara tillgångar. Svinet har skilt sig från sin fru, på pappret såklart, som äger allt.
Jag blev rent illamående av den här läsningen. http://www.expressen.se/nyheter/han-tjanar-miljoner-pa-utsatta-flyktingar/

Det är faktiskt värre än att några läkare och sjuksköterskor öppnar en vårdcentral och vill ha lön för sitt jobb (= förkastliga vinster i välfärden, enligt vänstern).
Faktiskt.

Och än en gång tänker jag hur lyckligt lottade vi är i ett demokratiskt land som får tycka och tänka vad vi vill. Högt. I Saudiarabien har en bloggare dömts till 1000 piskrapp som straff för vad han skrivit. Och i en mängd andra länder, som både anser sig som civiliserade och som deltog i demonstrationståget i Paris för yttrandefrihet, pågår förtryck och mord på ”oliktänkande”. Hur kan man till exempel ens överväga att Turkiet ska bli medlem i EU? Förutom den lilla detaljen att typ 95 % av landet inte tillhör Europa.

Apropå måndag. Det sägs att idag börjar den vecka på året då vi har i princip noll i plånkan. Men jag fattar inte. Om man just har flyttat hemifrån och är fet-curlad, då hajar jag att hyran kanske räknas som oförutsedd utgift. Men vuxna människor? Julen kommer knappast som en överraskning? Va?
Vet inte alla hur mycket stålar som kommer in? Typ lönen.
Och på ett ungefär hur mycket stålar som ska ut? Typ återkommande räkningar.
Och därmed kan räkna ut hur mycket som återstår till annat?
Det övergår mitt förstånd.
Som min kloka mamma brukade säga.

Min vackra, kloka, trendiga mamma. 1970-tal. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.