Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 13 juli 2011

Fast i sifferträsket


25997g5646546168789601589763231058

Nästa sommar ska jag baske mig göra ett uppehåll i tidningsprenumerationen. Jag avskyr siffror. Verkligen avskyr. Det är det tråkigaste jag vet. Det är faktiskt mer givande att titta på när målarfärg torkar.

Tidningarna fylls nu av siffror och ännu mer siffror. Gäsp.

Sju av tio mejl som skickades i juni var skräppost. O-fan.

Drygt tio procent av svenska företag ser någon nytta med att förse sina anställda med en surfplatta. Spännande.

Tre procent av svenskarna äger en iPad eller liknande. Wohooo jag är en del av de tre procenten. Jag räknas!

Kvinnor lever längre än män. Asså, kom igen när statistiken har vänt och män lever längre än kvinnor. DÅ snackar vi nyhet.

Många par bråkar på semestern. Gäsp gäsp, jag undrade just.

Det finns 25% fler lediga lärarjobb i år jämfört med förra året. Varför blir inte det en meganyhet? Hade Skolverket skurit ner antalet tjänster med 25% hade det blivit ett himla liv.

32 095 hushåll bytte elbolag i maj. Nämen!

Inflationstakten sjönk i juni och ligger nu på 3,1 %. Jädrar, där gäspade jag käken ur led.

71 procent av de som dog i tågtrafiken under 2010 var obehöriga på spåret enligt Trafikanalys. Självmord räknas inte. Men alltså, hade dom tillstånd att vara på spåret eller? Jag fattar inte.

Apropå tåg så säger SJs biträdande presschef att resenärerna inte är intresserade av VARFÖR tågen är försenade, utan bara vill veta när tågen kommer.
Alltså, för det första. Tågen borde komma när det står i tidtabellen att de ska komma. Punkt.
För det andra, jag kan tänka mig en massa orsaker till olika tågförseningar som jag faktiskt vill veta.
- Tåget har fel på bromsarna. Då står jag över resan den här gången.
- Tåget saknar ventilation och har fått stanna på sjutton ställen för att passagerarna ska få hämta luft. Tack, det tåget vill jag inte heller åka med.
- Tågföraren är skitfull och har svårt att hålla hastigheten.
- Toaletterna är ur funktion så tåget gör extra uppehåll på några stationer för att låta passagerarna gå på muggen.
Bara för att ta några exempel. Men sånt vill förstås inte SJ att resenärerna ska få reda på.
I morgon åker jag till Öland.
Med bil.

DN hakar på rubriktävlingen med "Polis gjorde miljonklipp". Artikeln handlar om att Carin Götblad har sålt sitt hus på Gotland med vinst. Tycker tidningen kunde leta reda på någon som INTE sålt en lägenhet i centrala Visby med vinst, efter sju års ägande. Nä, just det.

Dummaste rubriken idag: "Sexfest på Skansen" (Aftonbladet). Apropå att småtjejerna textar skyltar med texten "Vi vill ligga med dig Måns".
Vilka aptrista personalfester de måtte ha på den tidningen.
En snubbe håller upp en skylt och vips så är det fest.
Billigt blir det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.