Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 3 mars 2011

Å andra sidan


Inte konstigt om man blir negativ och pessimistisk när man ser och hör alla hemska nyheter. Som det här med alla utförsäkrade som nu bollas tillbaka till Försäkringskassan.
Alltså, jag hävdar med en druckens envishet att det är ytterst få människor som har absolut noll arbetsförmåga. Sen har vi en arbetsmarknad som inte släpper in annat än högpresterande och kärnfriska människor, men det är en helt annan sak.
Hälften av alla som utförsäkrats är nu tillbaka i sjukskrivning efter en vända som arbetslösa. Jamen så himla bra. Det innebär att den andra hälften av alla utförsäkrade har fått jobb!
Eller?

Det utreds nu om Khadaffis son möjligen har plagierat sin doktorsavhandling. Är det inte den taktiken som kallas för "wag the dog". Man försöker dra uppmärksamhet till en skitsak för att få bort fokus från större skandaler.

I Turkiet är man sur för att inte EU är mer välvilligt inställd till ett turkiskt medlemskap. Ursäkta mig, men jag fattar fortfarande inte varför man förhandlar över huvud taget? Ett grundkrav för att få vara med är väl att man tillhör Europa? I alla fall till största delen.
Tydligen inte.

Hovet vill ha ännu fler miljoner nästa år, än de 122,2 de redan får. Visst, man har tagit in fler i familjen som ska försörjas, men rent företagsekonomiskt haltar det en aning. Har man fått fler arbetsuppgifter? Svårare uppgifter? Vad?
Nej, man har fått en prins till och ännu ett slott som ska underhållas. Hm. Om man skulle testa det på nån annan styrelse.
- Jo, det är så här att jag har gift mig och skaffat ett skitstort hus så nu vill jag ha högre lön. Min man ska gå på kurs också och den är rätt dyr. Vad ni får ut av det? Nja, inget särskilt.
Skulle inte tro det.

Blir lite paff när en nyhetsjournalist på DN inte vet att Eskil Erlandsson inte är jordbruksminister längre.
Regeringen bildades i september va?

Assange framstår som en allt märkligare person och hans antisemitism lyser igenom lite här och där. Vad kan han mena med att han är kritisk mot "den judiska världsåskådningen"? Eller att han tycker att medierna styrs av någon slags judisk lobby.
Luktar lite paranoia om ni frågar mig.

Socialministern flaggar för att höja taket i högkostnadsskyddet för läkemedel. Man betalar maximalt 1800 kronor för sina mediciner under ett år. Den summan har gällt sedan 1999. 150 spänn i månaden, jag kan tycka att det är ganska billigt. Särskilt om man jämför med andra länder. Dom kan gott höja taket för sjukvårdskostnaderna också. Max 900 spänn om året är faktiskt en struntsumma.

Folk som deltagit i programmet "Lyxfällan" säger att de behandlats som efterblivna.
Och?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.