Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 13 mars 2020

Från vettet

Bildresultat för hamster

Visst var det någon gammal (töntig) vits som gick typ:
-      Är ni från vettet karl!?
-      Nä, från Blekinge.
Eller nåt i den vägen. 
I dessa coronavirustider kan man verkligen undra om folk har tappat det helt och hållet. Inget ont i att vara försiktig, stanna hemma om man känner sig minsta krasslig, sköta sin hygien och så vidare. Tvärtom. Allt för att hålla antalet sjuka nere så gott det går. Vet man förresten hur många som drabbats av viruset? Jag vet flera som är sjuka nu med hög feber och hosta, men om det är ”vanlig” flunsa eller corona vet man ju inte. Och om man skulle veta, vem ska man rapportera det till då? 

Men apropå från vettet. Var en tur till mataffären idag för att helghandla. Hur många tomma hyllor som helst. Folk har tydligen hamstrat både torrvaror och konserver, men mest av allt toalettpapper. Alltså. På riktigt!? 

Samma sak på Rusta. Folk kom bärande på både tre och fyra jättestora förpackningar med toapapper. Beror det på att massmedia har skrivit att folk hamstrar och alla tänker ”Å fan, ska man hamstra” och så gör de det? Eller tror man på allvar att allt toapapper i Sverige plötsligt ska ta slut? Jag fattar inte.

Och börsen rasar. Man har inte sett något liknande sedan Kruger-kraschen. Visst, det var inte så kul att se att en fjärdedel av ens sparkapital har försvunnit på en vecka, men det lär väl vända åt andra hållet så småningom. Som det brukar. Hysteriskt. Var ordet.

Det som folk antagligen tycker är allra jobbigast är alla tidningar som intervjuar olika experter, eller utser sig själva till experter som Wolodarski på DN, och skriker i krigsrubriker. Stäng skolorna! Stäng inte skolorna! Förbjud alla evenemang med publik! Låt allt vara som vanligt! Ja, så där håller de på. Och så regeringen som hattefnattar hit och dit och varken vet ut eller in. Hur kom man till exempel fram till att just 500 personer på samma ställe är farligt? Samtidigt som man dessutom säger att det inte behövs några restriktioner för kollektivtrafiken. Man kan bli scitzo för mindre.

Trist också att politiker försöker plocka billiga poäng. Visserligen är det lite mer sansat på den fronten, men ändå. Det trollas hejvilt på nätet. M ville minsann lägga ner Folkhälsomyndigheten. S stod handfallna efter tsunamin i Thailand och har inte lärt sig ett skit. Den gjorde si. Den gjorde så. Jodå, finns inte en regering i mannaminne som inte har tabbat sig på ena eller andra sättet. Fattat fel beslut. 
Men, nej. Man fattar aldrig fel beslut. Faktiskt.
Det lärde jag mig för ganska många år sedan och det är en bra lärdom.
Och sann.
För om man står inför ett val så är det ju inte så att man tänker ”om jag gör så där så går det åt helvete, så det väljer jag”. Om man inte är helt bakom flötet vill säga. De beslut man fattar är ju rätt under rådande förutsättningar. Just då. Sedan kanske det inte blir så bra, eller som man hade tänkt sig och då får man fatta ett nytt beslut. Man lär av sina misstag. Om man inte är helt bakom flötet.

Visst, dumma beslut kan man fatta. Som att börja röka fast man vet att det är livsfarligt. Eller ägna sig åt kriminalitet fast man vet att man förr eller senare kommer att åka fast. Eller fnaska. Eller knarka. Eller vad fasen som helst som de flesta vet är rätt korkade livsval. Å andra sidan kanske den som väljer något av ovannämnda hade ett ännu sämre alternativ. Vad vet jag.

Hursomhelst så funderade jag över människors reaktioner. Vi svenskar har ju varit förskonade från krig i flera hundra år, så när vi hamnar i någon form av kris går folk bananas direkt. Men det finns ljusglimtar. Som alla de som erbjuder sig att handla eller uträtta andra ärenden åt människor som satts i karantän. Sociala medier när de är som bäst. Den typen av nyheter vill jag gärna se mer av. I övrigt tänker jag lyssna på en av mina stora favoriter Agnes Wold. En sansad kvinna. Och expert på riktigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.