Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 4 november 2014

Osunt

Insamling pågår

Tiggarna. Igen. Ja, jag blir oerhört provocerad av de allt mer påträngande tiggerierna. På min väldigt korta promenad från Vasagatan till Kungsgatan passerade jag elva tiggare. Alla ropade efter mig. Och efter alla andra också för den delen. Och skramlade uppfordrande med sina pappmuggar. En bit framför mig gick en kille med en svart sopsäck. Hans uppgift var att samla in de pengar som tiggarna fått ihop. Alla tömde lydigt sina pappmuggar i hans säck. ”Inte organiserat.” Eller hur.

Man kan kallt konstatera att det finns stor makt i sociala medier. När nu tredje statsmakten – medierna – inte känner för att kritisera den nya regeringen får svenska folket ta saken i egna händer. Avsaknaden av mediedrev kan väl närmast förklaras av att 70 % av journalistkåren är miljöpartister och resten röstar rött, med någon promilles undantag för anställda vid SvD.
Regeringen har nu backat från beslutet att lägga ner Medelhavsinstituten. I dag säger Hellemark-Knutssons pressekreterare att man även backar från beslutet att dra ner anslagen till Svenska Institutet som bland annat ansvarar för svenskundervisning utomlands (i 39 länder). Sekreteraren försvarar galenskaperna med orden ”Jag vill påstå att regeringen inte fullt ut förstod konsekvenserna”. Tycks gälla för det mesta man har ägnat sig åt sedan valet va?

Och jag undrar när Löfven ska fatta att det är väldigt stor skillnad mellan att vara fackbas och statsminister. Man kan inte få carte blanche att driva frågor lite som man känner för och hur vindarna blåser. Dessutom, och det är det allvarligaste, känns det som att MP och S inte är överens om nästan nånting. De levererar beslut som ingen egentligen begriper och frågar man får man olika svar beroende på vem man frågar. Förvirrat är bara förnamnet.

Sen tänker jag, att alla som propagerade för att rösta rött innan valet nu är väldigt, väldigt tysta. Hörs inte ett enda litet hurra-rop. Inte ens en tummen-upp-like. Hur kommer det sig? Möjligen att inget av det man lovade i valrörelsen kommer att genomföras? Möjligen att man upptäckt att politikerna ljög utan att blinka? Och högst troligt för att alla nu har insett hur j-la dyrt det kommer att bli. Här i Stockholm kommer miljarder att rulla när man nu ska harva alla beslut om Slussen en vända till, stoppa hela bygget med Förbifarten ett halvår (kostar runt 700 miljoner med skadestånd till alla man tecknat byggavtal med t ex) och förslaget att lägga ner Bromma flygplats i förtid som ska utredas. Alltså, för att sitta med en tom lada kan jag tycka man spenderar ovanligt mycket pengar. Ett fall för Lyxfällan?

DN skriver i dag om människor som får betala dyrt för att få vård i Sverige. Kan låta knäppt till att börja med, men tänker man ett snäpp till blir hela upplägget jättekonstigt. Om jag åker utomlands och blir sjuk går min reseförsäkring in och täcker delar av kostnaderna. Befinner jag mig i ett EU-land, eller annat land som Sverige har avtal med, betalar jag svensk taxa och sedan gör länderna upp sinsemellan. Flyttar jag utomlands lite mer permanent, tecknar jag en sjukvårdsförsäkring i det landet. Glasklar, eller hur? Det DN nu slår upp som något anmärkningsvärt är att de som inte är EU-medborgare, inte har sjukvårdsförsäkring och inte kan styrka vem de är med pass eller annan id-handling, tvingas betala vad det egentligen kostar. De får alltså ingen skattesubventionerad vård. Jag fattar inte vad det är som är så anmärkningsvärt med det. Rätt logiskt. Om ni frågar mig.

Samma sak med illegala invandrare. Som av den samlade pressen kallas papperslösa. Rent humanitärt begriper jag ju att den som är akut sjuk, får hjärtinfarkt eller stroke, måste få vård, men som princip fattar jag faktiskt inte. Om man ansökt och fått avslag, överklagat och fått avslag och till slut får beslut om att man inte får stanna i landet, är det så klart inget man blir glad över. Men då får man vackert packa ihop och resa hem. Men nehej då, då kan man hålla sig gömd, låta barnen gå i skolan och när man duckat tillräckligt länge får man uppehållstillstånd eftersom man har hunnit rota både sig och barnen. Jag fattar inte vad vi ska ha Migrationsverket till om det ändå inte fungerar.

I går tyckte några läkare att man ska kalla alla som befinner sig i riskzonen till lungröntgen. Torde betyda alla rökare då eller? Man skulle kunna rädda 500 liv om året, sa läkarna. Hur många skulle man rädda om alla slutade röka i stället?

Och i SVTs alla nyhetssändningar berättades den stora nyheten att om man fryser som fan några timmar om dan skulle man gå ner i vikt. Hur kroppen i övrigt påverkas av att sitta i jalingarna på balkongen mitt i vintern framgick inte av reportagen. Varför inte bara äta så många kalorier som man gör av med? Beats me, liksom.

Våra domstolar har mycket att stå i, rapporteras det till som tätt. Tacka fasen för det. När man ser vilka mål de ägnar sig åt. En cyklist som slängde en äppelskrott på en taxichaufför. Som anmälde cyklisten för ofredande. Cyklisten blev frikänd. Det är oförskämt och ohyfsat att kasta äppelskrottar på folk, men inte olagligt. Sån tur att tingsrätten slog fast det då.

Undrar om man kan anmäla alla som tar upp tre platser i tunnelbanan för något också? Egenmäktigt förfarande kanske? Ofredande? Ockupation? Nä men allvarligt. Hur egotrippad kan man bli? Jag, min väska och mina fötter har rätt till tre sittplatser. Ni andra kan stå. Typ.

Min rätt till tre sittplatser


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.