Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 20 november 2014

Viktiga grejer




Tjuvstart. Mjuk pepparkaka. Med julgran. Inte okej.

Nä men alltså jag har egentligen inte tid med det här. Frilanstillvaron är ju upp och ner, just nu är det mycket. Jätteskoj. Och då kan man dessutom skylla på arbetsbelastningen för att slippa ta tag i bokföringen. Boooooring. Men man måste ha lite paus ibland. En del sätter sig i fikarummet. Mitt fikarum är rätt tomt om dagarna, så jag tar bärbara datorn och bloggar lite. Rensar hjärnan.

Jag röstade för att Sverige skulle gå med i EU. Tyckte det kändes som en bra idé med fri rörlighet, kunna resa vart man ville, bosätta sig i ett annat europeiskt land, slopade tullar, inga krångligheter om man skulle bli sjuk eller vilja ha sin pension någon annanstans än hemmavid, samarbete över gränserna. Nu vete fåglarna om det var så smart egentligen. Nej, jag tänker inte bara på horderna av tiggare. Det ser förresten likadant ut i Göteborg som här i stan. Fast på västkusten är de lite latare. Ställer fram en pall och en pappmugg bara. Eller så hade personen ifråga bara rökpaus. De har upptäckt att folk blir provocerade av att se tiggare röka, så sånt gör de i smyg.

Tiggare med rökpaus
Icke-rökande tiggare




















Men EU. Vad ägnar man sig åt i Bryssel. Den stora frågan just nu är plastpåsar. Och nej, det är inget skämt som att man skulle förbjuda böjda gurkor och för små jordgubbar. Det här är allvar. Antalet plastpåsar per person och år ska minska, har man bestämt. Framför allt i östra Europa är plastpåsanvändandet alldeles för högt. Svält, fattigdom och flyktingar vore väl mer angelägna problem att ta itu med. Troligen alldeles för jobbiga. Ledamöterna har fullt upp med att flytta mellan Bryssel och Strasbourg. Suck.

Telefonterrorn fortsätter. Vad är det för fel på säljare och tiggare. Är det så himla komplicerat att kolla sina telefonlistor mot Nix-registret? Va?
Läkare utan gränser. Ja, jag har skänkt pengar åtskilliga gånger. Hur blir det på något sätt fritt fram att ringa mig och tigga mer? JA, ni STÖR. Jag skänker pengar så ofta jag kan. Och när jag själv vill. Basta.
Länsförsäkringar Fastigheter.
”Hej, förra veckan sålde en av våra mäklare en lägenhet i ert område.” Men så kul för honom då…
”Efterfrågan är stor, visningen var välbesökt.” Jaha, vänta så ska jag anteckna det.
”Vi har många spekulanter på kö.” Och?
”Vill du inte veta vad er bostad är värd?” Nä.
Och skulle vi någon gång få för oss att sälja har Länsförsäkringar Fastigheter just diskvalificerat sig genom att ringa vårt Nix-spärrade telefonnummer och störa mitt-i-maten. Adjö.

”Bonde-Erik tröstades efter massavhoppet” skriver Expressen idag. ”Massavhopp” betyder att två deltagare frivilligt lämnade dokusåpan Bonde söker fru. Så pass. Då vet man att för att det ska räknas som folkmassa krävs endast två personer. Spännande.

Jamie Oliver tycker att det ser illa ut om en kändiskock skulle slå sina barn. Så i stället för att smocka till en olydig dotter, tvingade han henne att äta jättestark chili. Och skrattade åt henne när hon åt. Skulle det på något sätt se bättre ut?

Men två saker det skrivs och pratas mycket om just nu är två händelser som jag faktiskt inte klarar av att läsa om. 24-åringen som mördade och styckade ex-pojkvännens nya flickvän och mordet på 8-åriga Yara. Hur någon människa kan ägna sig åt den typen av våld övergår mitt förstånd. För stort, för otäckt och för groteskt för att jag ska orka ta in.

Men i den lilla världen där jag befinner mig kan jag fascineras över människors nästan tvångsmässiga vilja att föra fram sina högst personliga åsikter. Som om de vore oerhört viktiga att dela med sig av.
Vi hade terminsavslutning i tisdags. Vi skulle lära oss teckna en massa ord som hör julen till. Jag bakade en mjuk pepparkaka och bjöd på. En av eleverna sa högt ”NEJ, inte före den 1 december!” och när ingen nyfiket undrade varför, förtydligade hon det hela med ”Jag HATAR folk som ska hålla på och börja med julsaker i förväg. Julskyltning, julpynt i affärerna, julmust…FY FAAN. INGENTING sånt ska få förekomma före min födelsedag. Jag FYLLER ÅR den 1 december. SEDAN kan man få börja med julgrejer.”

Alltså, folk får väl tycka vad de vill. Inte mig emot.
Men i det här fallet hade det räckt med ett simpelt ”nej tack”...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.