Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 17 oktober 2014

Fredagskräks



I går rapporterade Aftonbladet om en bulgarisk tiggare som efter ett slagsmål häktades och avslöjades med 53.000 kronor i BHn. Pengarna var hennes, hennes pappas, mammas, farbrors med flera och hon tyckte det var bra att ”ha alla pengar på ett ställe”. Alltså, nog för att man har fattat att det lönar sig med tiggeri – annars skulle de ju inte sitta där de sitter – men att det var så himla lönsamt!
Jag har sagt det förut och säger det igen: Någon måste ta itu med problemet. Nu. Innan någon annan mindre nogräknad gör det. Som butikschefen på västkusten som upprepade gånger slängde vatten på en tiggare utanför entrén. Det var väl inte så himla genomtänkt, men varför satt hon kvar dag efter dag? Trots hans omvittnade ”aggressiva framtoning”?

Och apropå stålar. Kriminalvårdens transporttjänst la förra året 240 miljoner kronor på att skicka hem dem som utvisats ur landet. Den i särklass största posten torde vara tjänstemännens boende och hemresor. Femstjärnigt har de bott och rest business class på hemvägen. Alltså, finns det inga regler för statliga verk och myndigheter för resor, representation och annat? Finns ju i vartenda privat företag.

Regeringen återinför gratis entré på landets muséer. Bra där. Väl använda 80 miljoner. Å andra sidan, hur ska det finansieras? Det är ju ”tomt i ladorna”. Och 80 miljoner är bara ersättning till muséerna för förlorade biljettintäkter. Hur ökat slitage, mer personal och annat ska betalas sa Bah – Andersson ingenting om.

Mindre väl använda pengar är väl de dryga 6 miljarder som den utlovade 90-dagarsgarantin kommer att kosta. Ingen ung människa ska vara arbetslös mer än 90 dagar. Inom tre månader ska de skyfflas in i utbildning eller hittepå-jobb, bort från arbetslöshetsstatistiken. Jag undrar fortfarande hur anställda inom vård och omsorg ska hinna ta hand om 32 000 praktikanter när de inte ens hinner ta hand om patienter, boende och ”kunder”?

Alexander Bard får ofta kritik för att han är så himla elak i Idol. Nä, jag har inte sett något själv så jag kan inte ha någon egen åsikt. Men efter att deltagarnas tålamod med elakheterna nu nästan passerat smärtgränsen, sa man tydligen ifrån på skarpen. Om det hjälpte? Nja, Bard kommenterar det hela med:
– En idol är någon man vill sätta upp på en vägg, som är spännande och snygg och som man vill vara eller ligga med. Jag vill inte ha fula och tråkiga människor på min vägg.
Tur att han själv är så himla spännande och snygg så att alla vill vara eller ligga med honom. Alltså, inte för att vara elak, men det finns rätt mycket jag hellre har på min vägg än en bild av Alexander Bard. Om man säger så.

Och SD meddelar idag att Jimmie Åkesson är sjukskriven på obestämd tid. Han har drabbats av utmattningsdepression. Jo, det tär på krafterna att bli mobbad. Kan väl Nobelstiftelsen passa på och bjuda in honom till årets fest, när han ändå inte kan komma. Det tillhör faktiskt vanligt hyfs att man håller en rät linje när man bjuder till kalas. Man kan exempelvis inte bjuda några personer MED respektive och några UTAN. Oavsett vad man tycker om den ena eller den andra. Och man kan inte bjuda in några personer MED barn och andra INTE, om de har barn i samma ålder. Och så vidare. Men för Nobelstiftelsen går det tydligen utmärkt att bjuda representanter för några av världens absolut värsta diktaturer. Och folk med nära släktingar som varit aktiva i tyska nazistpartiet under kriget…

KG Bergström, som jag har den största respekt för, skriver i dagens Expressen att Åkesson ”har valt en tidpunkt som är optimal”. Men alltså, kan man bestämma själv när man ska bli sjuk? Ja, sjuk på riktigt menar jag förstås. Inte ”sjuk” som i jag-behöver-en-extra-semestervecka-sjuk.

Å andra sidan fattar jag inte hur man kan vara sjukskriven ”på obestämd tid”. Det är visserligen längesen jag var sjukskriven, tack och lov, men måste inte sjukskrivande läkare ange ett datum för hur länge sjukdomen bedöms påverka patientens arbetsförmåga?

Expressen citerar Carola: ”Man kan bli ganska utslagen av herpes” som en rubrik över den här bilden. 

Det är uppenbart att jag kan för lite om herpes.
Lucky me.
Liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.