Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 1 oktober 2012

Du gamla - du fria?

Gammal nog och fri att välja själv...

MP vill satsa 3 miljarder på äldreomsorgen, meddelades det i gårdagens medier.
Toppen! tänkte man först.
Men det var visst inte så himla toppen när man granskade förslaget närmare. Stålarna skulle användas till "att hjälpa kommunerna att få en bättre arbetsmiljö".
Alltså.
Nu är det väl inte just arbetsmiljön som är det stora problemet inom äldreomsorgen? Va?
Men så är det ju med i princip allting i dag. Allt ska anpassas efter dem som arbetar och kunden/patienten/målgruppen kommer i andra hand.
Man kan inte betala med kontanter på bussen, tåget eller t-banan. Det är för farligt för de anställda.
Maten i servicehusen är usel men lätt att laga, hålla varm och distribuera.
Provhytter är trånga och kameraövervakade.
Väntetiderna på akutmottagningarna är enorma, personalen måste ju prata av sig mellan patienterna. Dessutom måste de ju hinna facebooka, kolla utbudet på Hemnet och läsa veckotidning. Ja, jag har varit en ganska frekvent besökare på akuten. Tyvärr. Av flera skäl.
Och så vidare.
Hur vore det om någon tog sig en rejäl funderare på vem man egentligen är till för. Fokus.
Men det är väl för mycket begärt. JAG är alltid viktigare än någonting annat.
Så länge Jag får som Jag vill är allt frid och fröjd.
Suck.

Och V vill satsa lika många miljarder på skolan. Man vill öka lärartätheten, säger man. Och det låter väl klokt eftersom det hela tiden höjs röster för att resurserna i skolorna är för små. M däremot vill höja lärarlönerna. Och det verkar ju även lärarna vilja. Som om 10.000 kronor mer i månaden skulle göra en lärare bättre. Varför då? Liksom.
Men, det är ju det jag säger.
Jag. Jag. JAG!

Och S vill höja krogmomsen. Jo, det var osedvanligt korkat att sänka den. Blev det billigare på krogen? Nope. Har det öppnats fler krogar? Anställts mer folk? Ingen aning, men känslan är att svaret är nej på alla tre frågorna. Hade varit bättre att sänka skatten för pensionärerna. De är en mycket stor och köpstark grupp som politikerna tycks ha glömt bort. Mer i plånkan innebär mer shopping, fler resor och i största allmänhet ökad konsumtion vilket ger fler arbetstillfällen. Enkel matematik.

Fredrik och Filippa var på bio i går kväll. Återförening, ropar Expressen.
De kanske helt enkelt bara är civiliserade. Kanske försöker bygga upp en bra vänskapsrelation. De har trots allt barn ihop.

Ikea-katalogen ser i princip likadan ut över hela världen. Nu har svensk press uppmärksammat versionen som sprids i Saudiarabien. Alla kvinnor är bortredigerade. Alltså, ska svenska företag böja sig för precis vad som helst för att sälja prylar? Javisst ja, stålar. Och javisst ja, en gång till. Ikea är ju inte svenskt längre.
I rest my case.

Glenn Hyséns före detta älskarinna berättar allt i Expressen. Bland annat säger hon att fru Hysén "fick ett sådant agg till mig direkt". Var det konstigt på något sätt? Vad trodde hon, den så kallade andra kvinnan? Att fru Hysén glatt skulle välkomna henne i familjen? Dumskalle.
Hon säger också att Glenn vill ha henne tillbaka, att hans föräldrar uppmuntrade deras relation och att fru Hysén trakasserade henne med telefonsamtal, sms och annat. Ingen av de omskrivna har fått bemöta påståendena. Expressen...

DN skiver i dag om böneutropen från moskén i Fittja. De tycker att alla, i religionsfrihetens namn, ska acceptera att någon ropar ut att Allah är den enda guden och Muhammed hans profet. Jag kan tycka att det är aningen mer provocerande än våra kyrkklockor. Dessutom är väl kristendomen statsreligion i det här landet? Eller? Ledarskribenten säger att vi minsann får acceptera svenska kyrkans annonskampanjer i tunnelbanan. Vilken väldigt konstig jämförelse.

Tatueringar har gått från subkultur till folkhem, tecknar Berglin i SvD. De ungdomar som inte är tatuerade verkar höra till undantagen, men bara för en generation sedan rynkade man på näsan åt konstverken eftersom de bara prydde sjömän, kåkfarare och horor. Jag kan beundra hantverket som sådant, men jag tycker inte att det är särskilt snyggt när hela kroppen är täckt av bläck. Såg ett otal exempel på uselt utförda jobb under gårdagens marknad i Örsundsbro och tänkte; undrar vad de tycker om att ha FUCK YOU eller BITCH tatuerat över hela bringan om sisådär tio tjugo år. Eller ett spindelnät över hela bakhuvudet. Dessutom lär det vara minst lika vanligt att ta bort tatueringar som att skaffa nya, enligt intervjuade i branschen.
Jo, alla trender går i vågor.
Vissa är svårare än andra att ta sig ur.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.