Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 27 september 2012

Ångervecka

Time-out? Bilden är från Tintins äventyr "Kung Ottokars spira".

Jojo, allting går väldigt mycket fortare nuförtiden. Här hann man inte ens gnälla färdigt över Kulturhusets beslut att ta bort Tintinböckerna, så hade man ångrat sig. Vad efterspelet blir lär väl visa sig vad det lider. Herr Miri som fattade beslutet om bokbålet har nu tagit time-out skriver Sydsvenskan. Han tar en paus, helt enkelt, meddelar hans chef. Ganska vanligt fenomen det där med time-out när man klantat sig. Som gammal chef undrar jag hur man bokför den ledigheten? Får man lön under en time-out? Vad säger facket?

Och Carlos Rojas i Aftonbladet tycker att Miri är mobbad och att mobbningen gör att ingen vågar prata om vardagsrasism. Hjälp. Barnböcker. Skrivna för flera decennier sedan. Prata om bilden på prins Andrew i stället, där han bärs av fyra svarta män, på precis samma sätt som Tintin. Där kan vi snacka rasism. Nutid. Livs levande människor.

Facket säger antagligen ingenting. Såvitt jag vet finns det inte ett enda fackförbund som har några tänder kvar. De viker sig för minsta lilla morrande från arbetsgivarna som numera kan göra precis vad som helst med sina anställda. LAS, MBL och allt annat som ser bra ut på pappret är just inget annat än pappersprodukter. Bah.

Bara att kolla in Lärarfacket. Man krävde 10.000 mer i månaden men nöjde sig med 1.100. Not even close. Liksom.

Min egen facktidning Journalisten damp ner i brevlådan i dag. Än en gång jublas det över Schibbyes och Perssons hemkomst. Självklart är de och deras anhöriga överlyckliga att de är hemma välbehållna igen, men jag kan ändå inte låta bli att undra om det var så himla smart att ge sig i lag med gerillan för att komma in i provinsen? Fanns det ingen mindre vansklig väg att komma dit på? Kunde de fått hjälp av svenska ambassaden? Eller var det för tråkigt? Var det kanske ballare, mer macho att ta hjälp av gerillan? Pja, inte vet jag men jag är rätt säker på att det finns mycket i den här historien som inte kommit fram. Än. Fast å andra sidan, vem vågar ifrågasätta två nyblivna nationalhjältar…?

 Expressen TV erbjuder sina läsare inredningshjälp av Mija Kinning. Vill man möjligen att hon ska komma hem till en? Man kan vinna en helkväll med henne. Alltså, jag har fullt sjå att stå ut med hennes dialekt de minuter hon är i rutan i Bygglov. Eller vilket program det nu är hon är med i. Den enda som klår hennes skånska är bruttan som sköter Lotto-dragningarna. Brrrrr.

Mosken i södra Stockholm har fått klartecken att börja med böneutrop. Visst, vi har religionsfrihet i Sverige tack och lov, men jag vet inte om jag är så himla positivt inställd till just det där. Men jag kan vara ute på hal is nu. Jag vet. SvD citerar någon som sagt att det är jämförbart med kyrkklockor. Möjligt, men de ringer som regel två gånger i veckan. Söndagar kl 10.30 och kl 11.00…

Håkan Juholt ger ut en bok i dag. Han också. Suck. I den avslöjar han bland annat att det är han som ”faktiskt fått in kulturen i svensk politik”. Det var som attan.

Och S backar enligt den senaste väljarbarometern. Ja, jag sa ju det. Att tiga håller inte i längden. När ska Alliansen få lite riktigt motstånd? Nu är det bara ett enda fjöl. Och bara en massa nej, nej, nej utan att komma med några alternativ.
Fjöl, säger jag.

Aftonbladet visar suddiga bilder på Zlatans nya lyxbygge och skriver att bara taket kostade 2,2 miljoner. Var det så himla dyrt? Ett helt nytt tak på ett stort hus? Och var det före eller efter ROT? Eller då måste man kanske betala skatt i Sverige?

Anställda i Malmö kommun fick med lönekuvertet en rabattcheck för ett gratisbesök på stans första bemannade offentliga toalett. Värdet på checken är tio kronor. Det tyckte Aftonbladet var värt att skriva om. Suck.

Å andra sidan har samma tidning nu kört igång med äckelbilder igen. Nu är det dock varken fotsvamp, övervikt eller eksem. Nej nu är det stora färgglada bilder på diverse åkommor som syns på tungan. Alltså? Va!

SvD skriver att det är något mystiskt fel med nya iPhone-kameran. Bilderna får ett lilaaktigt skimmer. Jösses. Sånt kan man ju bara inte stå ut med.

DN hade för en tid sedan ett uppslag över var stans politiker bor och skrev att det var ett hot mot demokratin att ingen av beslutsfattarna bor i de minst attraktiva områdena i stan. I går såg jag en insändare som krävde att man skulle rita en liknande karta över var tidningens journalister är bosatta. Det var en bra idé. Tror dock inte tidningen håller med.

DN skriver i dag att den vanligaste pin-koden är 1234. Korkat kan tyckas att ha en så simpel pinkod. Ännu mer korkat kanske att skriva det i tidningen. Nu vet alla bovar att det är den koden man först ska testa när man har snott ett bankomatkort…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.