Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 29 mars 2012

Mindre modiga män. Och kvinnor.


Så lämnar Tolgfors sin post. Fanns väl liksom inget alternativ. Ju mer det blåste desto mer trasslade han in sig.
Och så bra, då kan jag vara helt säker på att det är Julian Assange på bilderna i pressen framöver. De är skrämmande lika.

Antalet sjukskrivna ökar, skriver DN idag och spekulerar i vad det kan bero på. Jag har mina egna små teorier.
Ökad tolerans för att vara sjuk? Arbetsgivarna blir förhoppningsvis mer och mer klara över att det inte lönar sig i längden att tvinga folk till jobbet halvkrassliga.
Mer fusk, kanske? Attityderna förändras och man hör alldeles för ofta "nä men jag har inga semesterdagar så jag sjukskrev mig".
Utförsäkrade som inte fått jobb och blivit sjukskrivna igen.
Och fortfarande skriver man "hälften av alla utförsäkrade återgår i sjukskrivning". Varför inte vända på steken och vara lite positiv? Hälften av alla utförsäkrade har fått jobb. Är inte det jättebra?

En pakistansk parlamentsledamot har anklagats av sina båda ex-fruar för att misshandla dem, den ena ska han dessutom hällt syra över så ansiktet och delar av kroppen vanställdes helt. Den kvinnan har nu tagit livet av sig. Ex-maken har friats från misstankarna (förvånad, någon?) och skäller på medierna som skriver om kvinnorna. Hans barn blir nämligen retade i skolan. Tusse då.

Fast mobbning ska man kanske inte skoja om.
Fick mig en hemsk historia till livs härom dagen. Tre killar retar och kallar en fjärde kille för en massa fula saker. Sedan har de sönder hans skolböcker och tar hans keps och kissar på den. Killarna är i 10-årsåldern.
Alltså. Hur kan man tänka ut sådana jävligheter när man inte är äldre än 10 år? Blundar lärarna? Vad gör föräldrarna? Och hur får man stopp på ungarna?
Barn är elaka, tro mig jag har egna erfarenheter av mobbning. Man bär det med sig hela livet. Den lilla rädda åttaåringen som gick hem på lunchrasten och laddade lite trygghet för att orka med eftermiddagarna.
Elvaåringen som försökte gömma fiollådan under kappan för att slippa bli retad på väg till spellektionerna.
Den vettskrämda tonåringen som gick till skolan i svinottan för att slippa passera drägget som stod i rökrutan och kastade glåpord.
Alla mobbade säger samma sak, man blir aldrig riktigt av med känslan även om man förstås inte går och ältar oförrätterna i åratal.
Och alla mobbare säger samma sak; vi förstod inte bättre.
Det gjorde ni visst. Ni fick kickar av kompisarnas elaka garv, de beundrande (och oftast skrämda) ryggdunkarna och den mobbades tårar. Men det är förstås pinsamt att erkänna.

Aftonbladet skriver att poliser går på gatan en timme av 100 och det är därför de inte klarar upp så många brott som de borde. Men, är det inte olagligt att gå på gatan?

Rycka ut och rädda en svan som råkat landa på någons balkong kan dom, men komma och kolla på vår sönderslagna bil hade dom ingen lust med. Vi störde väl i fikapausen kanhända.
Gäsp.

Handels varslar om strejk lagom till stora påskhandeln. Kanske bäst man pallrar sig iväg och bunkrar lite käk då. Med tanke på att konjunkturen nu har svängt och de stora butikskedjorna redovisar rejäla vinster, är det väl hög tid att de anställda får sin del av kakan.

Kakan!
Gu'va kaffesugen jag blev nu då.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.