Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 28 mars 2012

Folk och fä(hundar)


Herr Strauss-Khan ligger risigt till. Åtalet om våldtäkt lades ju ner eftersom hans advokater hävdade att han som chef för internationella valuta-blabla vad-det-nu-var-för-något åtnjöt diplomatisk immunitet. Att han haft sex med städerskan rådde det inga tvivel om, först hävdade han att det skett frivilligt och sedan kom advokaterna med några kluriga undanmanövrer och han slank ur rättssystemet. Nu verkar det som om han åker dit rejält ändå, inblandad i en kopplerihärva som heter duga. Snuskgubben.

Julian Assange kan lira på samma planhalva. Tro att man med hjälp av rika vänner kan hålla sig undan rättsapparaten hur länge som helst. Varför slingrar han sig? För att hålla intresset för sin egen person vid liv? Nu ska han visst ge sig in i politiken i hemlandet Australien. Hybris är bara förnamnet. Fast det var roligt att en före detta medarbetare hackade hans dator och gav ut hans memoarer utan hans tillåtelse. Falla på eget grepp heter det va?

Apropå hybris. Erik Saade tar 1500 spänn för back-stage-pass under sin sommarturné. Hoppas ingen köper några biljetter. Det vore lite rätt-åt-honom om han fick stå där bakom scenen helt ensam.

Att bankerna är riktigt fula fiskar vet alla sen gammalt. Men att det kostar trehundra spänn om året för att få tillgång till sina egna pengar är faktiskt inte riktigt klokt. Mejlade banken och sa att jag inte behöver något Visa-kort. De gav mig ett - "det kostar inget" - som ersättning för gamla sortens bankomatkort. När sedan alla kunder bytt till Visa-kort införde man en årlig avgift och eftersom jag ALDRIG använder kortet som betalkort, krävde jag att få tillbaka kortet som bara fungerar i bankomater. Men nähä, det gick minsann inte. Vill man ta ut sina pengar får man vackert betala 300 spänn. Ingen stor summa. Det är mest principen. Jag låter banken använda mina pengar, utan att betala ränta dessutom, och när jag vill ha tillbaks dem måste jag betala. Vilket sabla system.

Expressen har en bild på två tjejer som ska illustrera vårens skönhetstrender. De ser ut som två benrangel med jättestora, jätteröda munnar. De ser faktiskt inte kloka ut. Trodde anktrutar var omoderna. Tydligen inte. Kollade Äntligen hemma på TV4 i går. Alltså. MÅSTE Anktruten krypa runt på alla fyra i uppknäppt skjorta hela tiden? Man missar ju inredningstipsen och sitter bara och undrar hur f-n hon får rattarna att inte ramla ut. Tejpar hon fast dem? Och jag förstår att hon vill visa upp dem, de var säkert svindyra.

Världens mest omfattande ansiktsoperation har ägt rum i USA. En stackare som fick ansiktet förstört för 15 år sedan har nu opererats i 36 timmar och fått ett helt nytt ansikte. Sån platsikkirurgi kan jag förstå. Men den är antagligen inte lika lönsam som läppförstoring och fettsugning.

Och MÅSTE alla skrika "Å tjitt!" när de får sina hus reparerade, allrum stajlade eller gardiner uppsatta. Va?

Svenska teleoperatörer försöker med alla medel blockera tjänsterna Skype och Viber. Vi har marknadsekonomi. Fri konkurrens. Haja. Och gratis är ett vackert ord.

Men alltså. Tolgfors. Nu får han väl ta och kamma till sig och berätta vad de håller på med. Det luktar skumrask lång väg.

Ett antal av landets kommuner ägnar sig åt avancerad skatteplanering. Alltså. Även om man håller sig inom lagens ramar har man väl ett visst moraliskt ansvar? Särskilt när ens verksamhet bygger på att invånarna betalar skatt. Sjukt.

Kungafamiljen.
Ljuvliga bilder på den nya lilla prinsessan och hennes mamma. Och jag bara tänker; stackars lilla flicka. Fråntagen sina rättigheter som t ex rösträtt och möjligheten att välja vad hon vill göra med sin tid på jorden. Jag vet. Jag är rätt tråkig ibland.
Madeleine åker som en skottspole mellan Stockholm och New York. I handbagaget har hon sin hund. Varje gång. Vad har hon för himla specialtillstånd? Kanske samma regler som gäller i tunnelbanan - i den här vagnen får inga hundar åka för här finns allergiker. Men ledarhundar går bra. Är de mindre allergiframkallande? Och är Maddes hund en mindre risk än andra hundar? I så fall, varför då?

Och i söndags ställde vi om till sommartid. Men dagens bild, klippt ur DN, har inget med sommartiden att göra. Lågkonjunkturen sätter sina spår överallt, tydligen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.