Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 7 september 2011

Lama ursäkter


Trafikinfarkt i närområdet. Lösningarna står som spön i backen. Eller inte.
Läser i lokaltidningen att Solna kommun funderar på att införa biltullar. (S) tycker att de som "bara använder stadens gator för genomfart" ska betala för sig. Alltså, snart ska varenda byhåla sätta upp tullar. Vad används bilskatten till? Vägar, trodde jag i min enfald. Så fetfel jag hade då. För att minska biltrafiken har man också gjort ett antal vägar smalare. Och hur blev det då? Jo, längre köer, mer avgaser och farligare/mer förbannade bilister. Skitsmart.

Stress ligger bakom tinnitus. Det var väl ingen nyhet? Trafikkaos ger stress. Kan man skylla på Solnas politiker att det tjuter i öronen?
Öppna kontorslandskap är nåt annat som ger ökad stress. Alltså, håller nyhetstorkan i sig än?

Vanja Lundby-Wedin säger att LO minsann ska ta sin del av ansvaret för den svenska ekonomin och att man kommer att kräva rejäla löneökningar i årets avtalsförhandlingar. Är det bara jag som tycker att det uttalandet rimmar tämligen illa?

Ola Lindholm åtalades för ringa narkotikabrott i Solna tingsrätt härom dagen. Han sa ingenting till sitt försvar. Han bara erkände att man funnit spår av kokain i hans urinprov, men att han var oskyldig till anklagelserna. Tiga är guld, heter det ju, men i just det här fallet var det nog inte så smart.

SL backade om sina "rimliga" regler att bötfälla folk som passerat obemannade spärrar i tunnelbanan. Vad SL ansåg rimligt i att personer med förköpsremsa skulle tvingas köpa sms-biljett om spärrvakten gått på muggen, framgår inte. Men nu är det visst inte rimligt längre, utan rentav orimligt. Så snabbt kan man ändra sig.

Apropå SL. Åkte pendeltåg i går. T-banan till centralen är fortfarande avstängd för blå linjen. Två damer i samspråk. Jag tror de leder Blasétoppen. Vet inte var de arbetar, men de hade gjort konferensresor till Rom, Irland, Skottland, Wien, Barcelona, Nice, London och en massa ställen. Suck och stön från än den ena, än den andra.
Det såg ungefär likadant ut i alla storstäder. Irland och Skottland såg likadana ut. Spanska ridskolan i Wien hade en urtrist uppvisning. Och så vidare.
Stackars dom. Tvingas iväg på en massa konferensresor till andra länder. Undrar om deras arbetsgivare vet om hur otacksamma tanterna är? Fast Rom gillade de. Där var det inte så himla fullt program...
Hjälp.
Ge jobben till några som vill arbeta i stället.

"Svenska kändisar hängs ut i app" meddelar Aftonbladet. Nu kan man få adressen till Blondinbella.
SOM jag har undrat var hon bor.
Not.

Man får vara glad att man inte är åtalad för något allvarligt brott. Fast just kopplingen åtal, hastigt försämrad fysik och minnesförlust verkar mest drabba gamla gubbar i ledande positioner. Så lämpligt.

Kollade på Idol i går. Alexander Bard har aldrig tillhört mina favoriter. Nu är han definitivt i botten på min gilla-lista. FY så oförskämd och elak han är. Undrar vad han lider av som måste avreagera sig så till den milda grad på alla i sin närhet. Skrämmande.

"Slaktmaskrånare" nytt ord i dag. SvD. Svårt att säga fort.

Damen från Bredbandsbolaget har fortfarande inte ringt. Nu har jag väntat en vecka på det utlovade samtalet.
"Upplev mer" är en slogan de verkligen gör allt för att leva upp till.
Hjälp.

Och hos SEB har de fortfarande inte kunnat svara på vad de menar med tjänsten "Aktiv fondförvaltning" (som alls icke är aktiv, snarare fullständigt passiv. Men dyr.) och nu har det tröttnat på att slingra sig undan frågan så kapitalt (hrrrm) att de rekommenderar mig att vända mig till:
1) En oberoende granskning av SEB Trygg Liv (yeah, right. Jätteoberoende.)
2) Kommunens konsumentrådgivare
3) Allmänna reklamationsnämnden
4) Allmän domstol
Det verkar enklare att helt enkelt säga upp avtalet och förvalta pensionspengarna själv.
Ska man skratta eller gråta.
Det är frågan.

2 kommentarer:

  1. Typiskt SL att ändra sig HELA TIDEN. Dessa ändringar kostar pengar. Det har länge varit en av mina teorier till varför de måste höja priserna hela tiden. Tomteorganisation helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Tomteorganisation, sa Bull.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.