Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 1 september 2011

Homo sapiens


Homo sapiens betyder ordagrant förnuftig människa. eller vis människa.
Kanske man skulle övergå till att kalla människosläktet för bara homo? Fast det ordet har ju en annan betydelse, som inte riktigt stämmer in på alla. Lika lite som förnuftig eller vis stämmer på alla...

Alltså, jag upphör aldrig att förvånas. Kanske ett sundhetstecken, vad vet jag.
Som det här Fettkriget som pågår i medierna. Fettätarna hävdar å det bestämdaste att det är livsfarligt att äta kolhydrater, tallriksfolket säger att man kan äta allt men balanserat och GI-anhängarna menar att blodet blir renare med den dieten. Håll i er alle mänsker (som Astrid sa), det finns bara ett sätt att hålla en normal vikt - balans mellan input och output. Äter man mer än man gör av med blir man fet. Svårare än så är det inte. Eller som min kompis bantningsdoktorn sa; man kan gå ner i vikt genom att enbart äta gelehallon men man får lite andra problem då.

Eller fenomenet Ingvar Kamprad. Var det inte lite väl genomskinligt att skänka en massa miljoner till välgörenhet just som boken om hans nazistiska förflutna är på tapeten och en annan kritisk bok är på gång. Va? Jag fattar fortfarande inte varför just han har nått ikonstatus och kommer undan med sin listiga skatteplanering. Ingen reagerar likadant när t ex hr Perssons skatteplanering ventileras i medierna. Och han är inte ens i närheten av Kamprads miljarder. Jag fattar inte.

Bredbandsbolaget. Nu ligger dom illa till inte bara hos oss. Det lär bli en rätt fet smäll när inblandade myndigheter tar tag i eländet. Alltså, enligt lag har ett telebolag tre dagar på sig att flytta ett telefonnummer till annan operatör. Nu har det gått en månad och vi har fortfarande ingen telefon. Men jag har sluppit det dagliga kundtjänstsamtalet med icke-information ett tag nu. Alltid något.

SL har höjt priset på månadskort till 790 spänn. Vänsterns ungdomsförbund uppmanar gratisåkning. Alltså, för 790 spänn får man tillgång till en himla massa färdmedel, tåg, bussar, bilfärjor, spårvagn, t-bana... Det är faktiskt förhållandevis billigt att åka kommunalt i Stockholm. Men tack vare småvänstern kan det bli dyrare. Nån måste ju betala för smitarna också.

Kvällstidningarna ska äntligen försöka få stopp på alla sjuka kommentarer på nätet. Anonymiteten har gjort att näthatet fullkomligt svämmat över. Jo, så är det ju. Människan hukar i cyberspace. Bara att slänga iväg en elak, ogenomtänkt kommentar. Tekniken har gjort det enkelt för oss på många sätt. In med nya vänner, ut med gamla. Ett knapptryck bara, häpp. Man behöver inte stå för nånting längre. Fegt.

Men varför gör man inget åt de så kallade målvakterna som står som ägare till flera tusen bilar? Bara p-böterna uppgår till mångmiljonbelopp. Hur kan staten år ut och år in tillåta detta? Hur svårt kan det vara, liksom? Låt privatpersoner få äga max fem bilar, samlare och andra kan begära dispens för fler. Dessutom borde man vara myndig för att få äga motorfordon. De här busarna har ju satt i system att lura både staten och försäkringsbolagen på pengar. Det borde vara rätt enkelt att få stopp på det om man vill. Men det är enklare att jaga småfuskare...

Som sagt, människan upphör aldrig att förvåna. Vad gäller mig själv kan jag dystert konstatera att jag gjorde en tabbe.
"Det där är en självupptagen person" sa maken "gillar inte". "Klart fall av storhetsvansinne" sa kloka väninnan.
Den trevliga människan? Aldrig! sa jag.
Så fetfel jag hade då.
Snopet.

Plus je vois les hommes, plus j'admire les chiens.
Gammalt fint citat från 1700-talet. Håller än faktiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.