Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 16 maj 2012

Tala eller tiga?

Bäst att hålla munnen stängd...

Än en gång verkar det vara bevisat. Det bästa är att hålla truten.
Inte bara (s) uppgång, som verkar bero på att den nyvalde partiledaren knappt yttrat en stavelse offentligt, är tecken på det. Så fort man öppnar munnen är det någon som raskt feltolkar det man säger, eller tar några ord ur sitt sammanhang och vips får de en helt annan betydelse än det var tänkt.

Reinfeldt. Ja, det var klantigt att uttala sig om etniska svenskar eftersom alla genast klassar honom som rasist, eller åtminstone som fördomsfull mot människor med invandrarbakgrund (får man säga så, förresten?). Det lyfte fokus från själva frågan, att människor som inte är svenskfödda av helsvenska föräldrar (får man säga så också?) har svårare att få jobb. Det räcker med att ha ett utländskt efternamn så får man nobben direkt. Om man inte söker jobb i sportbranschen och heter Ibrahimovic, kanske.

Den norske terroristen tiger nästan hela tiden. I alla fall med munnen. Kroppsspråket utgör ju minst hälften av vad man säger och bara det att han sitter och flinar när ungdomar vittnar om den skräck de upplevde där ute på ön, gör att man blir allt mer skeptisk till de psykiatriker som säger att han är frisk.

Rättegången mot serieskytten i Malmö ger en också kalla kårar. Mangs (Hur är han släkt med Sune, förresten? Nackdelen med att ha ett ovanligt namn...) yttrar sig ibland, men många gånger svarar han helt kort "Inga kommentarer". Visserligen tycker jag att det amerikanska rättssystemet är rätt uppfuckat, men en sak är i alla fall bra; man måste svara på frågorna som ställs av åklagare, advokater och domare. Där kommer man inte undan med att tiga.

Apropå rättegångar. Ibland undrar man hur det kommer sig att vissa skitärenden får belasta det svenska rättsväsendet. En 16-åring (tror jag det var) har stämt en 40-årig kvinna för att med flit ha kört på henne med en full kundvagn i Ullared. 16-åringen kräver drygt 13 000 kronor i skadestånd för "kränkning, sveda och värk" efter att ha fått några blåmärken på ryggen. Herregud.

Efterfrågan på "bekväma livsmedel" ökar, skriver Expressen. Folk vill ha färdig pannkakssmet och färdig pizzadeg. Alltså. Hallå. Det tar typ två minuter att vispa ihop en pannkakssmet. Pizzadegen kanske tar fem. Hur lat får man bli? Va?

I Aftonbladet kan man lära sig att vinna ett gräl. Så vinner du de 10 vanligaste pargrälen är rubriken. Är gräl en tävling? Hade jag ingen aning om.

Härom dagen hade jag en ganska lång diskussion med en kvinna där det blev uppenbart att alla mejl jag skickat inte verkade ha gått fram. Jag fick börja om från början i ett ärende som pågått under flera veckor. Hade jag uttryckt mig svårbegripligt? Eller hade all information fastnat i något spam-filter? "Nejdå, men det är inte alltid jag orkar läsa hela mejlet." säger människan. Och hon uppbär lön. Hjälp.

Kvällens "Uppdrag granskning" lär uppröra många av flera skäl. En talesman för Sveriges muslimer är förbannad på SVT och säger att de spär på islamofobin. Alltså, om sex av tio tillfrågade företrädare för landets moskéer tycker att det är okej med månggifte och hustrumisshandel är det väl där problemet ligger? Klart att det är besvärande med den typen av avslöjanden, men det är korkat att anklaga SVT. Ta itu med rötäggen i stället. Här hjälper det faktiskt inte ett enda dugg att försöka tiga ihjäl problemen.

Greve Carl Johan Bernadottes kista fördes i kortege genom Stockholm och vidare hit till Solna i går i en hastighet av 20-30 kilometer i timmen och orsakade mycket stora störningar i trafiken under hela eftermiddagen. "Så är det vid begravningar" säger polisens talesman.
Jag säger ingenting.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.