Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 30 maj 2012

Att vara seriös

Det här kan vi tacka Möbelhuset i Uppsala för.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen; fy f-n för oseriösa människor!
Ja, nu är jag förbannad. Finns det INGEN längre som tar sitt jobb på allvar? Va?

När man flyttar upptäcker man ibland att ens gamla möbler inte passar riktigt. Det kan vara stilen det är fel på, eller storleken, eller så känns möblerna bara helt fel i den nya bostaden. Att byta ut sitt bohag är inget man gör i en handvändning. Har man nått medelåldern känns inte alltid Ikea som det naturliga stället att göra större inköp hos. Oftast har man väl tänkt ha möblerna livet ut och Ikea är lite mer slit-och-släng.

Vi letade länge efter en ny bokhylla. Hyfsat höga krav på utseende och storlek och efter mycket letande hittade vi det vi sökte. I Uppsala. Då får man göra besöket i möbelaffären till en heldagsutflykt. Trevligt ställe och massor av snygga möbler. Vi kände direkt att här blir vi nog stamkunder. Matsalsmöbeln behöver bytas ut, för att ta ett exempel. Beställde Bokhyllan och i samma veva slog vi till på en ny tv-bänk också. En som matchar den nya bokhyllan. Det sved i plånkan, men man får slå ut kostnaden på flera år, som maken brukar säga. Leveranstid 10-14 dagar lät acceptabelt. Det är snart en månad sedan. Inte ett pip från Möbelhuset. Då jag ringde och efterlyste möblerna blev man tagen på sängen. Glömt? Antagligen. "Tack för ert tålamod." Skulle'nte tro det. Vi annullerade hela beställningen. Och nu får böckerna ligga i travar några veckor till. Vi påbörjar ny jakt redan i kväll.

Hampshire Hotel på Jersey. Kolonialstil, lugnt läge och en prisbelönt restaurang. Lät bra. Mindre bra var maten. "Färska räkor" - pyttsan. Det var såna där sladdriga, blöta tingestar i saltlake som man kan köpa i plastburkar på ICA. Oftast ta-två-betala-för-en. Såsen var god men kändes mest som ett försök att dölja de smaklösa så kallade räkorna. Scampi kunde kocken förmodligen inte stava till. Rätten bestod till största delen av frityrsmet och långt där inne någon ynka rest från förrättsräkorna. Nej, den krogen fick ingen mer chans. Man vill liksom inte riskera skräpmat fler kvällar under en weekend-semester.
Jag mejlade mina synpunkter (poolen var inte städad och på frukostbuffén gapade flera fat tomma) till hotellet. Det är snyggare än att skriva en massa gnäll på Booking.com. Döm om min förvåning när svaret kom. Det var inget fel på vare sig poolrengöring, frukostbuffé eller restaurangen. Så det så.
En smart hotellchef hade kanske sagt att han beklagade att vi inte var nöjda med maten och tackat för synpunkterna.
Darren är nog ingen smart hotellchef.
Åk gärna till Jersey, men välj ett annat hotell. Det är mitt tips.

Assange blir utlämnad till Sverige. Det har Englands högsta domstol bestämt.
Vad trodde han? Att man kan svina runt hur som helst här och komma undan för att man är kändis? Ja, så är det faktiskt. Det lär han bli varse så småningom.

Fyra knivskurna i Vingåker där ett 20-tal personer var inblandade i ett storbråk. I Vingåker!?
Bor det ens 20 personer där?

Polisen i Skåne har räddat en kattunge som ramlat ner i ett avlopp. Alltså. Visserligen är jag stor djurvän, men har inte polisen i Skåne viktigare saker för sig än att rädda kattungar klockan tre på natten? Va?

Arbetslösheten bland ungdomar är inte alls så hög som en del vill göra gällande. Bland de 25% som räknas som arbetslösa är en fjärdedel skolelever. Oseriös statistik.

En majoritet av grekerna tycker att de arbetar hårdast av alla i Europa.
Eller hur.

I kväll är det dags för Lundsberg att än en gång få kritik i Uppdrag granskning. Förutom mobbning och pennalism kan man nu lägga till bidragsfusk till meritlistan. Internatskolor. Är inte det typ väldigt förlegat?

Svenska banker tycker att Riksbanken ska sänka räntan. Det tycker svenska låntagare att bankerna ska göra också.

Fy vad jag gnäller.
Jag går till frissan. Det brukar pigga upp.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.