- Ska ni ta med diskmaskinen? Då får ni återställa utrymmet!
Så har då hyresvärden varit och inspekterat vår lägenhet.
Blev den godkänd?
Jovars. Om man ska tolka besiktningsprotokollet som jag fick kopia av efter visst tjatande. Skalan som beskriver lägenhetens skick har tre lägen. 1 för gott, 2 för godkänt och 3 för dåligt/skadat skick. Alla inspekterade delar av bostaden fick betyg 2.
GODKÄNT!? Vaf....
Alltså. För att ta ett par exempel. Ett parkettgolv som är 50 år gammalt och inte har en enda repa, fläck eller skada får godkänt!? Klart som f-n att det skulle stått en 1:a där.
Sovrummen är i princip nytapetserade, det sista gjorde vi i ordning för ett år sedan. Inte heller där fick vi en 1:a!
Dessutom står det att "parterna har enats om att lägenheten befinner sig i nedan angivna skick". Så f-n heller! Jag tar det som en ren förolämpning att allt vårt slit inte förtjänar mer än ett medelbetyg.
Men det var ganska skoj att visa bilderna jag tog när vi flyttade in för besiktningssnubben. Han knorrade om diskmaskinen och att vi var tvungna att "återställa i ursprungligt skick".
Jag log lite elakt och sa att det kunde vi visst göra, men menade han verkligen vad han sa?
Nej, han gjorde visst inte det vid närmare eftertanke.
Men han muttrade över att vi hade tavlor på väggarna och ville se vad vi hade använt för krokar. Alltså, visserligen vet jag att man är helt rättslös som hyresgäst men ska man inte ens få hänga upp tavlor? Va!
Inspektören ångrade sig när han fick se den här bilden...
När vi flyttade hit var lägenheten i bedrövligt skick. Fastighets AB Förvaltaren, som ägde husen vid tidpunkten, använder sig av ett system som man kallar valfritt lägenhetsunderhåll, VLU. Det innebär att vill man ha något som helst underhåll i lägenheten får man antingen stå för det själv, eller be om målning och tapetsering mot en höjd hyra. Vanligtvis ska väl underhållet ingå i hyreskostnaden, men icke i Sundbybergs kommun. Nää då.
Den som bott i lägenheten innan oss hade inte valt något underhåll. Därför var golven täckta av klister, väggarna prydda av gamla sjögrästapeter och på det hela taget såg det för jävligt ut, på ren svenska. Det där med golven var särskilt äckligt så vi klagade. Nehej då, vill man inte ha förra hyresgästens mattklister på golven får man lägga in nya golv.
Vi bad om hjälp från Hyresgästföreningen. Nehej då, har man synpunkter på lägenhetens skick ska man inte tacka ja till den. Öh?
Då gick vi till Hyresnämnden.
Vad hände där?
Jo, ärendet togs upp. Förvaltaren fick yttra sig och vidhöll sin inställning.
Hyresnämnden kallade till förhandling. Förvaltaren dök inte upp.
Då är det så fiffigt ordnat att om en fastighetsägare vägrar infinna sig till en förhandling, så avskrivs ärendet. Påminner mest om domstolsväsendet i något utvecklingsland. Eller i någon diktatur.
Som sagt. Som hyresgäst är man helt rättslös.
Tur att vi bara är hyresgäster en dryg månad till.
Och vad har vi lärt oss av det här?
SvaraRadera1. Att vara hyresgäst leder till idel irritation. Bostadsrätt is the shit.
2. Att man alltid ska ta bilder på allting - före och efter, som bevis för säkerhets skull. Otroligt bra råd som jag ska ta med mig från den här posten.
Alltid dokumentera allting. Och alltid kommunicera via mail, gärna med läskvitto. Det blir alltid bråk om vem som har sagt vad - och inte - om man inte har skriftligt. I synnerhet när det gäller hantverkare (läs övriga inlägg om stambytet i vår nuvarande lägenhet) men även annat.
SvaraRaderaPrisad vare mobiltelefonen med kamera :)
/Lena