Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 10 juni 2016

Sympati

Nu ska alla festivalarrangörer se till att det inte förekommer några sexuella trakasserier under sommarens evenemang. Lycka till. Säger jag bara. Det tafsas ju överallt. Från förskolan med att killarna knuffas, armbågas, tränger sig, tar de bästa leksakerna, snor hopprep och bollar och så vidare. Och vidare genom hela skoltiden. Allt från att störa under lektionstid, ta uppmärksamhet, behöva extra hjälp ideligen och bara rent allmänt vara en pina i ärslet till trakasserier av mer sexuell karaktär; kolla under kjolen på den tjej som dristar sig till att gå klädd i kjol, dra upp tröjan eller dra ner byxorna i mellanstadiet och i tonåren övergår knuffandet och störandet till rena sextrakasserier. Klämma tag om bröstet på någon tjej man passerar i korridoren, klappa eller nypa någon i stjärten, häva ur sig något grovt och prata om tjejer i nedlåtande ordalag med allehanda tillmälen.

Jag vet knappt en enda tjej som inte råkat ut för detta. Det kläms, nyps och tafsas i skolor, på arbetsplatser, i vänkretsen, på barer och krogar… Och det mesta ursäktas med att det är så killar/män är. ”Ett strukturellt mansproblem” skriver Aftonbladet. Och tjejer/kvinnor bara finner sig. För så har det alltid varit. Respektlöst, nedlåtande och kränkande. Samt undanviftat med ett ”ja men det var väl inte så farligt”.

Som tur är finns det en massa killar och män som aldrig skulle komma på tanken att bära sig åt på det där viset. Dessvärre är det tafsarna man minns och som hos vissa tjejer faktiskt sätter djupa spår. Min djupaste sympati till alla tjejer som utsätts för detta. Men det är ju bra att det ska upphöra från och med nu. I alla fall på kommande sommars festivaler. Det kommer att bli skitbra.
Ironisk? Jag?


Och på en pub i Irland erbjuder man gratis drinkar till alla kvinnor som kan förklara vad offside i fotboll är. Gud så dumt.

Blir det flygstrejk eller inte? Ingen aning just nu och eftersom vi inte ska flyga med SAS (i alla fall inte så länge det finns andra alternativ) så har jag ingen större koll. Men jag skulle vilja veta vad bråket gäller. Det står tamejfasen ingenstans. Är det arbetstiderna? Lönen? Arbetsmiljön? Eller vad? Snittlönen för en svensk SAS-pilot var 95.000 år 2009
och lönerna kanske har sänkts radikalt sedan dess? Hur många timmar de jobbar framgår inte. Som sagt, det finns ingenstans nämnt varför piloterna tas ut i strejk och då är det lättare att sympatisera med alla resenärer som inte kommer dit de har betalat för att bli fraktade.

Osympatiskt mail kom från en person vid en av landets länsstyrelser häromdagen. Människan var arg för att jag i ett pressmeddelande gått ut med helt felaktig information och ville veta var jag fått uppgifterna från. Snöpligt nog kom de från den egna länsveterinären. Min fråga löd ”hur många människor arbetar på avdelning X” och fick svaret ”13,9 årsarbetskrafter”. Jag rundade av till 14 vilket alltså var helt fel. ”Du har jämfört äpplen med päron” skrev den arga människan. Jag förklarade pedagogiskt att jag verkligen inte hade jämfört några frukter alls, bara citerat länsveterinären. Jag avslutade med en ursäkt för att min fråga varit otydligt ställd.
Kände mig lite som Magdalena Ribbing där en stund faktiskt.

SF-bossarna har gått på strippklubb, hyrt lyxbåt och blivit avslöjade med brallorna nere.
Drottningen har en klänning som ser ut som en kokong.
Anna Book blev sjuk under en tv-inspelning.
I Kiruna bygger barnen snögubbar på sommarlovets första dag.
Och i helgen blir det ”kaosväder” i hela landet.
Det är många man ska hinna sympatisera med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.