Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 12 mars 2015

Ere så?


 
- Ere så? - Ich weiss nicht!
Allt som oftast när man hör folk prata med varandra hör man ”ere så?”. Det kommer som en reaktion på något som en i samtalet har berättat.
Typ ”Filmen i går är den bästa jag har sett” och kommentaren ”ere så?”, vilket torde betyda ”Är det så?”, vilket torde vara ett nytt sätt att säga ”Jaså!”, ”NÄHÄ!?” eller ”Verkligen?!” eller nåt liknande. Men egentligen ifrågasätter man ju sanningshalten i det just berättade. Så den logiska reaktionen på ”ere så?” borde väl vara ”Självklart, tror du jag ljuger?”. Men språkbruk ändras över tid och ord som ”fett” och ”grymt” betyder något helt annat nu än för bara några år sedan.

Ere så” passar bättre, tycker jag i alla fall, när man läser en av nyheterna på Aftonbladet ”Barn tillverkar kläder åt H&M”. Är det verkligen sant? Fortfarande? Hur många gånger har företaget lovat att sluta köpa från ställen som tvingar barn att arbeta? Ungefär lika många gånger som de lovat att handla etiskt på alla möjliga sätt. Dagens nya avslöjande gör att Stefan Perssons oro över ett uppsagt vapenavtal med Saudiarabien hamnar i ett mer förklarande ljus. För honom är pengar – och mer pengar – det oöverträffat viktigaste. Det trodde jag faktiskt inte om honom. Han som betala skatt i Sverige och allt. Inte för att jag någonsin handlar på H&M, men hade jag gjort det skulle min köpbojkott börjat nu.
Ere så?
Ja faktiskt.

Apropå Saudiarabien. Sveriges regering tycks ha lyckats med konststycket att stöta sig med en hel massa länder. Starkt jobbat på knappt ett halvår. Saudiarabien har kallat hem sin ambassadör. ”Vi har goda relationer” är Löfvens kommentar.

Och jag fattar fortfarande inte varför det är så oerhört jävla jätteviktigt att få en plats i FNs säkerhetsråd. Så viktigt att man i sitt röstfiske lånar ut 100 miljoner dollar med subventionerad ränta till Ukraina. Varifrån har Löfven fått de stålarna? Var inte ladorna tomma?

Aftonbladet lockar idag med de bästa tipsen för att undvika att bli fattigpensionär. De flesta som öppnar sitt orange kuvert inser att den allmänna pensionen inte ens är i närheten av att kunna överleva på. Och då rycker AB in och löser problemet. Lösningen? ”Jobba länge, jobba heltid och se till att du får bra betalt för dina insatser.” Det är sant. Det står så.

Det alltmer desperata styret i Grekland vägrar uppfylla sin del av avtalet för att få låna ännu mer EU-pengar. Nu drar man igång en kampanj för att få ersättning från Tyskland för händelser under andra världskriget och ska beslagta tyska tillgångar i landet. Alltså, om alla ska kompensera varandra för all skit som hänt i världshistorien blir det väldigt jobbigt. Hur var det med grekerna och romarna? Vem äger vilka antika föremål? Och var går alla länders gränser, egentligen? Men allt tycks tillåtet i politiken och grekerna har ju blivit lovade guld och gröna skogar; mer bidrag, högre pensioner och lägre skatter. Lycka till. Säger jag bara.

Och KD – bör väl döpa om sig till Kris-Demokraterna? – ska välja ny partiledare. Läskigt att valet faller på den som ”gör sig bäst i tv”. Är det så illa? Det spelar ingen roll vilket budskap man för fram, gör man det tillräckligt övertygande och har rätt utseende vinner man röster. Ledsen KD, men det är nog en rejäl underskattning av väljarna.

Dagens nya svenska ord:
Sjukdomskaos
Kvartsfinalöde
Mangoräddas
Bebis-krock
Fuktbomba
Bekräftelsehets
Och i Expressen kan den som vill testa hur mycket raggare man är.



Och apropå gårdagens inlägg om selfiepinnar. Gårdagens garv utlöstes av den här bilden: den optimala selfiepinnen.

Är den certifierad månntro? Eller stör den omgivningen på något sätt?

Apropå störa. 
Det är nån tomte (eller möjligen pajas, dock inte ärsle) som går omkring med en lövblås sedan klockan sju i morse. Han blåser omkring grus och salt på en liten parkeringsplats på andra sidan parken. Ett gruskorn i taget får man anta, med tanke på tidsåtgången. Om han inte lägger av snart går jag ner och kräver honom på tretusen spänn för ett par superbra bullerlurar.
Ere så?
Nej jag skojar bara.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.