Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 5 mars 2015

Borttappade fakta

Tar hand om sina egna ungar

Just avslutat ett hästjobb. Eller hundgöra kanske är en bättre beskrivning. Så i morse hade jag all tid i världen att läsa Dagens Nyheter. Hann även med ett svep genom kvällstidningarnas nätupplagor.

DN har kartlagt hur väl flyktingar lyckas skaffa sig en försörjning här i landet. Intressant läsning men knappast några nyheter. Det som slår mig är att det ingenstans står nämnt att ett av skälen till att flyktingarna från Balkan har jobb förmodligen är att de är bra på svenska språket. Man skriver om kontakter och att de ser mer ”svenska” ut, vilket säkert också bidrar till att de fått jobb. Men A och O för att komma in på en arbetsmarknad och i ett samhälle är väl ändå att man kan språket? Spelar liksom ingen roll hur bra läkare man är; patienter borde verkligen inte behöva prata engelska på sjukhuset eller vårdcentralen. Särskilt inte sjukhusengelska. Tell me about it. Har hänt alltför många gånger. Bedrövligt. Och då är jag ändå hyfsat slängd i språket, med min Cambridge Certificate of Proficiency (sa hon med näsan i vädret).

DN skriver också att många har en månadslön under 13.000 kronor. Det finns ingenstans uppgifter om hur många av de kartlagda som jobbar deltid. Dessutom, innan RUT infördes och kassaregistertvång i vissa branscher, var en stor del av alla städjobb svarta. Och ungefär hälften av alla som jobbar i städbranschen har utländsk bakgrund. Därmed inte sagt att människor med utländsk bakgrund oftare jobbar svart, det har jag inte gjort någon research om, men många arbetar i branscher där det förekommer en hel del skattefusk. Taxi, restaurang, torghandel, gatukök, frisör, städ… Det har man inte tagit med i beräkningen.

”Det sitter säkert många sjuksköterskor på förläggningar” skriver DN. Det gör det säkert. Men för att få svensk sjuksköterskelegitimation krävs flera års studier, inte bara i svenska språket utan i samhällskunskap, historia mm. Det kan förklara den stora andelen undersköterskor, där krävs bara att man kan vidimera sin utländska sjuksköterskelegitimation (hjälp vilket svårt ord).

En grupp romer som av tidningen informerats om att de förekommit i ett polisregister kräver nu högre ersättning än de 5.000 kronor som justitiekanslern fastställt är en rimlig summa. De registrerade vill i stället ha 30.000 kronor. Alltså, jag vet att det var ett olagligt register, men på vilket sätt skulle det kunna göras ogjort genom att betala dem som registrerats? Undrar hur många register jag förekommer i, helt utan anledning? Man kanske ska börja luska i det och kräva, inte bara att mina personuppgifter tas bort, utan att jag får betalt för varenda olaglig registrering?

I Hamburg har man tröttnat på alla män som använder stan som pissoar. Nu målar man husväggar med en färg som gör att det skvätter på den som kissar. Skicka hit färgen, tack! Här i stan finns många ställen som skulle behöva fredas från pinkande herrar. Men det skulle antagligen vara kränkande för de här männen att få färgfläckar på byxorna. Och då skulle de kunna kräva skadestånd. 

Försäkringskassan fortsätter att jaga fuskare. Nu kräver man tillbaka pengar från 78.000 personer som fått för högt bostadsbidrag. Kassan stämmer av de inkomstuppgifter som folk lämnat mot Skatteverkets slutskattebesked. Och stämmer inte den deklarerade inkomsten med den man uppgett till kassan får man vackert betala tillbaka. Bra där! Jag vill att mina skattepengar används till något vettigt. Inte till bidragsfuskare.

Piloterna vid flygbolaget Norwegian strejkar för bättre anställningsvillkor. Och SAS presenterar ett stort sparpaket. Jag vill gärna veta vilka villkor de anställda har nu och vilka försämringar som väntar så att jag lättare kan begripa varför de strejkar/är förbannade. Vissa yrkesgrupper är otroligt hemliga med vad de tjänar och vilka löneförmåner de har: lärare, sjuksköterskor, piloter…

Nu ska jag ägna mig åt boken ”Franska barn kastar inte mat”, om hur det kommer sig att franska barn äter grönsaker och fisk, sover hela natten och aldrig avbryter sina föräldrar. ”Den franska familjelyckan” står det på bokens omslag. Känner viss skepsis. I Frankrike är barnaga fortfarande tillåtet. Med våld och hot kan man komma långt. Fel taktik när det gäller barnuppfostran. 

Apropå barn. Miljöpartiets kanslichef berättar att Romsons sekreterare, några MP-assistenter och även riksdagsledamöter har fått agera barnvakter åt Gustav Fridolins barn. Har han inte lyckats få förskoleplats? Inte råd med dagmamma/barnvakt? Eller är det så att han jobbar fast han är pappaledig? Vad säger Försäkringskassan i så fall om det?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.