Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 8 augusti 2012

Tillväxtvärk

Dags att någon mopsar upp sig mot statliga bolag. Bland annat.

I en tid då journalistkåren verkar bli allt mer lat och bekväm, är det uppfriskande att läsa Dagens Nyheters granskande artiklar, först om AP-fonderna och nu om Tillväxtverket. På ledarplats i dag skriver en av de grävande murvlarna att man har granskat tusentals kvitton och gått igenom all bokföring flera år bakåt i tiden. Knappast sånt som en frilansare kan ägna sig åt. Hur skulle man kunna ta betalt för det? Journalistförbundets rekommendation är ca 900 spänn i timmen… Tur att det finns tidningar som fortfarande har egna redaktioner med anställda journalister.

Själva sakfrågan då. I samma anda som AP-fonderna skyller man på att man gör som näringslivet. Bah! Säger jag bara. Visa mig ett enda företag som anställer en VD på så kallad visstidsanställning i åtta år, med full lön oavsett om han/hon får sparken eller ej och med förmåner som fri bostad och fria resor. Nä just det. Eller ett företag som ger alla anställda liftkort, spa-behandlingar, vinprovningar osv. Nä just det, en gång till. De företag jag har insyn i bjuder sina anställda på julfest och möjligen sommarfest och därutöver någon studieresa om företaget har god ekonomi. Julklappen brukar gå till ungefär fyrahundra spänn, om man över huvud taget ger sina anställda något alls. Vissa företag sätter in pengar till någon välgörenhetsorganisation i stället och det kan man ju tycka vad man vill om. Men det slöseri som pågår i statliga och kommunala bolag är inget annat än hårresande. Hårresande, säger jag.

För övrigt blev jag tillfrågad om jag inte skulle ansöka om att bli ambassadör för Tillväxt-värket för ett par år sedan. Man sökte kvinnor som skulle inspirera andra kvinnor att starta företag. Villkoren var urusla, så jag nappade inte. Den enda ersättning man skulle få var täckning för resekostnader. Tiden skulle man bjuda på. Och alla småföretagare har ju eoner av tid över. Eller hur.

Alltså. Bilden på Vitrysslands president i Expressen i dag är riktigt ruskig. Mustaschen gör inte karln mindre skräckinjagande, men det är väl meningen att han ska skrämma skiten ur sin omgivning. Den diplomatiska krisen med Sverige är nu fullskalig. Hur var det? Ville Vitryssland bli medlem i EU. Glöm det, i så fall. Om ni frågar mig alltså.

Förvaltningsrätten i Stockholm har givit Socialnämnden i Vällingby/Hässelby smäll på fingrarna. Fallet gäller en familj som flyttade till en större lägenhet och sedan begärde mer bidrag till hyran. Skälet var att de inte ville att deras tonårsbarn skulle dela rum. Alltså, så kan man kanske göra om man har ekonomi till det. Har man inte det kanske man kan dela av rummet på något enkelt sätt (som nästan alla gjorde när jag växte upp)? Eller så kanske föräldrarna kan sova i vardagsrummet? Rätta mun efter matsäcken, vad hände med det?

Patrik Sjöberg ska få ett eget tv-program. Hjälp.

Att enbart andas genom näsan när man tränar är en ny hälsotrend, skriver SvD. Jag blir andfådd bara av att se bilden på snubben med en bit silvertejp över munnen. Varsågod och kom och testa hur hälsosamt det är när man har en näsa som endast med stor möda släpper in minimalt med luft. Jag skulle svimma och dö efter ett par minuter. Bergis.

Senaste OS-iakttagelserna.
Absolut jobbigaste kommentatorn måste vara snubben som gastade sig igenom hela finalen i kanot i förmiddags. Har han över huvud taget något annat röstläge än gallskrik? Va?

OS tyngsta deltagare (judo) väger lika mycket som det japanska damlaget i gymnastik. Statistik kan vara kul ibland.

Amerikanen Henrik Rummel (brons i 4-mannarodd) stod i givakt när medaljerna delades ut. Ja, inte militärisk givakt… Största OS-snackisen på nätet just nu tydligen.

Själv tycker jag det var roligt med ryssen Ukhov som förtvivlat letade efter sitt tävlingslinne . Och Robert Harting (guld i diskus) som firade med ett 100-meters häcklopp. Sånt är kul.

Mindre kul var det för tyngdlyftaren som fick nästan 200 kilo över nacken. AJ!

Tråkigaste sporten: brottning. Alltså, jag har sett krokodiler i fångenskap som är roligare. Har man tur får man se dom blinka…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.