Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 9 augusti 2012

Namnbyten

Min nalle - inte Minsk-nalle.

När jag gifte mig bytte jag efternamn. Jag är lite gammaldags så där och dessutom tänkte jag att det är trevligt med omväxling. Från supervanligt efternamn till superovanligt. Fördelen är att människor lättare kommer ihåg att man varit i kontakt med dem. Nackdelen är att man ständigt får bokstavera och i princip alla uttalar namnet fel första gången. I övrigt är det ingen större förändring. Jag är fortfarande jag.
Detsamma gäller Lars Ohly. Han har sagt att han borde slutat kalla sig kommunist tidigare än han gjorde. Etiketten ändrade dock ingenting i sak.
Samma med namnbytet från städare till lokalvårdare.
Eller ålderdomshem till servicehus.
Same shit, different name. Liksom.

Sovjetunionen må vara upplöst, men är det egentligen någon skillnad? Rysslands Putin må fotograferas med bar överkropp och verka folklig, men ger vibbar av gamla kommunistpampfasoner. Och i Vitryssland vågar ingen ens andas kritik mot mannen-med-muschen, då blir det finkan direkt. Diplomatisk kris är en snygg omskrivning. Bland de värre i kategorin skrämmande är väl ändå Carl Bildt? Att han tycks tro sig stå över alla oss andra är ingen nyhet, men att försöka styra över Kronofogdemyndigheten var väl ändå droppen? Om nu Ryssland är så angelägna att behålla huset på Lidingö är det bara att betala miljonerna de är skyldiga tysken för kåken? Hur svårt kan det vara? Liksom.

Och DN skriver i dag, apropå Vitryssland, ”De diplomatiska relationerna mellan Sverige bröt samman fullständigt i går.” Det står så. I fet stil. Ungefär som en av alla knäppa gåtor man drog som liten.
-       - Vad är det för skillnad mellan en åsna?
-       - Den kan varken cykla.
     Typ så.

UD har också surnat till på pr-byrån Studio Total som släppte en massa teddybjörnar över Minsk för någon månad sedan. Jag nämnde det i bloggen.  Någon har uttryckt att det var ”ett tilltag av bortskämda reklamyuppies”. Haha, det ordet hade jag glömt bort! Och blev just påmind om att mobiltelefoner kallades för yuppienallar. Känns som en evighet sedan.

Apropå stormakter. Att Kina fortfarande så totalt kuvar, förtrycker och dödar människor är upprörande, men tyvärr inte särskilt förvånande. Att makthavarna i USA ägnar sig åt samma saker är däremot direkt motbjudande. Det är i lag förbjudet att mörda. Ändå ägnar sig ett flertal amerikanska stater åt mördande. Med lagboken i högsta hugg. Ett land som sägs vara djupt troende; vad hände med Du skall icke dräpa (Femte budordet), eller Fader förlåt dem, ty de veta icke vad de göra (Lukas 23:34)? Den man som häromdagen avrättades hade ett IQ på 61 (normalbegåvade personer har IQ 85-115) och borde enligt försvaret då inte helt och fullt förstått vad det var han gjorde. Åklagaren å sin sida säger att mannen uppvisat idérikedom genom mordet och därmed ska mördas av staten. Låg IQ eller ej; ett land som vill uppfattas som civiliserat kan inte ägna sig åt att mörda sina medborgare. Punkt.

Tillväxtverkets sparkade generaldirektör har fått ta emot hundratals hotmail. Men alltså, skulle inte hotmail läggas ner?

Expressen om kvinnomordet i Sundsvall – ”Hon hade inga fiender”. Det hade hon uppenbarligen, för det kan väl knappast varit en god vän som utförde mordet? Kvällspressen. Hjälp.

Samma tidning skriver ”Så stavar du rätt – och bränner fett” och man hade väl hoppats att tidningens journalister därmed både skulle få ett bättre språk och sundare kroppar. Men det gällde visst stavgång.
-         - Jag kan skida – S-C-H-I-D-A, men jag kan inte stava.
Typ.

Blondinbella har köpt lägenhet med pojkvännen Odd. De har varit tillsammans i två månader. Vilken kioskvältarnyhet.

Det stora raset på världens börser i går gjorde att Ingvar Kamprad förlorade sex miljarder kronor, skriver SvD Näringsliv. Tusse då.

Annika Jankell säger att Thorsten Flink ”känns lite som en kusin”. Är inte det lite läbbigt med tanke på att han är far till hennes båda barn?

Bob Hoskins slutar sin filmkarriär. Han fick Parkinsons sjukdom för ett år sedan och har nu konstaterat att han inte kan jobba mer. Det är en djävulsk sjukdom det där men söker man på svenska sajter finns bara en massa käck information om de små, allra första symptomen. Ingenting om hallucinationerna, andningsuppehållen, svimningsanfallen, kvävningsrisken och allt annat hemskt som inga mediciner i världen rår på.
-       - Foten i kläm?
-       - JAJAMÄNSAN!
Fuck positivt tänkande, säger jag bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.