Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 28 juni 2011

Som man är klädd blir man hädd


Jag har ingen riktig koll på vad "hädd" betyder, men min mamma lärde mig tidigt hur viktigt det är att vara rätt klädd. Jämt. Har utvecklat en viss talang för det, har jag fått höra genom åren. Klädkoden på min nuvarande arbetsplats är oerhört befriande. Dagar då jag är extra morgonpigg, kör jag igång mitt skrivande iklädd nattlinne. Trots alla varningar från förstå-sig-påare, struntar jag i både kläder och smink när jag jobbar hemifrån. Tror faktiskt inte en enda uppdragsgivare kan ana vare sig shorts eller mysbrallor när jag pratar med dem i telefon. Så det så.

I Riksdagen är det värre. Andreas Carlgren fick på tafsen när han debatterade iklädd skinnkavaj. Fyyyyy på honom. Kanske inte var så himla genomtänkt att ha skinnpaj just när vargfrågan stod på programmet... Eller så var det genomtänkt som fan. Inte vet jag. Klädsnobben och fd ledarskribenten på SvD tycker inte det passar sig med jeans när man är heltidspolitiker och några andra tycker klädkoderna skulle vara klart uttalade. Kostym för herrar, dräkt för damer. Det skulle visa att politikerna tar sitt uppdrag på allvar, respekt för demokratin. Mja, jag vet inte det. Är inte det att inkräkta lite väl mycket på människors fria val? Proper på jobbet borde räcka och borde inte ens behöva påpekas för vuxna människor. Och Ylva Johansson borde faktiskt ha råd med skor.

I Grekland har man större problem än hur politikerna klär sig. Jag känner ganska många greker, ingen av dem är dum i huvet. Tydligen tillhör mina vänner en minoritet. Nu har man utlyst generalstrejk i protest mot sparpaketen. Jaha, men gå i konkurs då! Och förvänta er ingen hjälp från omvärlden, vi börjar faktiskt tröttna på fasonerna. Som man bäddar får man ligga. Eller, den man ligger med får bädda. Eller, hur var det egentligen?

Att tänderna inte räknas som en del av kroppen (åtminstone inte av landstingen) är ett väl känt faktum. Men nyheten om djurplågaren i Värnamo (vad händer i den stan egentligen, lite väl ofta på tapeten va?) som skjuter på djurparksdjuren kommer med ny information; "två getter hade pilar i kroppen och den tredje en i skinkan". Mina skinkor hör i alla fall till resten av kroppen, vare sig jag vill eller inte. Garanterat.

"Ny forskning avfärdar pasta och bröd som viktbovar" skriver Expressen. Och jag instämmer i diLevas "Vem ska man tro på, tro på, tro på...?". Va?

Att inte ingripa, utan stå vid sidan av och stillatigande se på när en människa misshandlas till döds är tydligen inte medhjälp till mord. Så kan man tolka tingsrättens frisläppande av den åtalade 20-åringen som var med när en lärare slogs ihjäl av sina gamla elever. Experter säger att mannen troligen kommer undan med villkorlig dom för medhjälp till rån. Undrar vad Annika Östberg tycker om den svenska rättvisan...

Den man som erkänt och dömts för hedersmord på sin styvdotter överklagar domen till Högsta Domstolen. Han tycker det är "inhumant" att han ska utvisas efter avtjänad livstidsdom. Det är faktiskt inte mer än rätt att han skickas tillbaka till Iran. Människor som tycker att det är okej - och till och med hedervärt - att mörda sina medmänniskor har inte här att göra.

Dagens hundnyhet:
Antalet hundbitna människor som söker läkarvård har ökat med 50% sedan 2001. Tidningarna spekulerar om orsaken till "hundattackerna" (hjälp).
Alla pitbullblandningar är en teori, håller fullständigt med.
Alla hundprogram i tv är min egen teori. Folk fattar inte att det är problemhundar man tar itu med i de här programmen, utan tror att alla hundar ska uppfostras med hårda nypor a la Ceasar. Han är briljant, precis som Fredrik Steen och Barbro Börjesson men det är kanske läge för en tv-serie om helt vanliga hundar där folk får lära sig hur man gör för att det ska bli rätt från början.

Dagens Äckelbäck:
Aftonbladet skriver om en indier som inte har tvättat sig på 37 år. Skälet är att en präst sagt till honom att han skulle få en son om han struntade i hygienen. Mannen är nu far till sju döttrar... Hur hans fru har kunnat stå ut med den snubben är fullkomligt obegripligt. Det räckte med att se honom på bild för att känna avsmak. Eeeeeuuuuuu, skulle den skånska begåvningsreserven ha sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.