Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 1 juni 2011

Ljusnande framtid?


I dagarna blir man smärtsamt medveten om att det är studenttider. Det skriks, tutas, vrålas och bärs sig åt i största allmänhet. Ofta från överfulla ungdomar och lastbilsflak. I morse passerade en hel hord nybakade vitmössor till fots. Inte vet jag, de kanske representerade någon miljöfalang. Väsnades gjorde de lik förbannat och i lika hög grad som de som passerat billedes. Brandvarnartuta låter faktiskt mer än en lastbilsdito.

"Den ljusnande framtid är vår" skrålar de. Möjligt. Och skönt att de tror på framtiden. Ens egen ser inte fullt lika ljus ut, kan man konstatera efter att ha avlyssnat ett relativt stort antal samtal, unga människor emellan under ett flertal turer med kollektivtrafiken.

"Grejen-e-den" är ett populärt sätt att inleda en mening. Eller "v'hettere". Och jag trodde "typ" hade blivit omodernt. Glöm det. "Bah" är ett riktigt hett modeord det också. I går kväll räknade jag till åttiosex "bah" som en ung blondin hävde ur sig under sina ändlösa monologer. Sedan tappade jag räkningen. Sju av monologerna handlade om hur hon blivit bjuden på helium. Får man bestående men av sånt, kanske? Det verkade inte bättre.

Eller den unge, kostymklädde mannen som spatserade fram och tillbaka längs perrongen medan han pratade (högt) i mobiltelefon. "A men asså, du måste downshifta upp skiten. Hajaru?" Samtidigt på bänken bredvid, ung dam i stora solglasögon "grejen-e-den att jag hajjar inte de där me advokater, typ. Asså, får dom typ mer pengar om dom vinner? De e ju skitdåligt annars, bah."

Inser att man skulle kunna skriva en bok om alla dumheter som avhandlas på och kring stadens allmänna färdmedel. Nä visst ja, man måste vara Kändis för att ge ut en bok. Eller ha sex i tv...

Och lite mörkrädd blir jag när jag tänker på att det är den där generationen som ska ta hand om mig när jag blir gammal.
"A men asså jag pallar'nte å bädda din säng varenda dag typ."
eller
"Grejen-e-den att jag får'nte dammsuga oftare än en gång i kvartalet, ryggen typ bah' går av då asså."
eller
"V'hettere en sån där typ gammal micro. Ve'nte hur den funkar. Men du bah' ska ha varm mat typ jämt eller?"

Hemska tankar.
Hoppet är vår vän, sjunger studenterna.
Man kanske borde intala sig det.
Typ.
Bah.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.