Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 14 juli 2010

Värmeslag


Tur att vi har växlande väder i det här landet.
Vad skulle vi annars prata om?

Politik är Big no-no, såvida man inte har samma åsikter. Ett slags kollektivt ojande liksom. Det går bra.
Pengar pratar man inte heller i Sverige. I alla fall inte annat än i luddiga termer.
- Hur mycket tjänar du då?
- Joråtack jag har så jag klarar mig.
Vad är det för himla svar? Klarar sig gör väl de flesta. Och är det någon som ser ut att svälta ihjäl, ställer man knappast den frågan.
Hej på dej lilla uteliggaren, hur mycket tjänar du?
Knappast.
Hur mycket man lyckats lura staten på i form av skattefusk verkar däremot helt okej att prata öppet om. Eller om man vunnit på tipset.
FAN, jag fick in alla matcherna utom en i lördags.
– Ofan, det blev rätt bra utdelning va?
– Jorå, trettifemtusen.
Säger samma person som inte alls skulle svara så rakt om man ville veta hans månadslön.

Men vädret.
Jajamensan.
Och allt runtomkring.
Att tågen står still i värmen.
Att bönderna klagar på hettan.
Att charterresorna blir billiga till hösten på grund av den svenska sommaren.
Att pensionärerna dör av uttorkning.
Hur man håller barnen svala och fria från soleksem.
Bästa sättet att undvika getingar, som frodas och trivs i värmen.
Det säljer massor av lösnummer. Bara att damma av gamla artiklar från förra gången det var Väder i Sverige. Och fylla på med några läsarkommentarer förstås; Hur klarar du sömnen? eller Tycker du att det satsas för lite på luftkonditionering? Vips, en nyhet.

Och alla är det synd om.
Utom semesterfirarna förstås.
För ingen som har semester tycker ju det är för varmt.
Nähä?

Men syndast är det i alla fall om de ca 20.000 danska hundar som tillhör de numera förbjudna raserna. De som klubbade igenom den lagstiftningen måtte drabbats av värmeslag. Eller bara allmänt tokslag. Hur kan man tro att man kommer tillrätta med stökiga hundar genom att förbjuda ett antal raser? Det har ju inte funkat nånstans hittills. Och så himla originella är inte danskarna. Att det plötsligt skulle fungera där, menar jag.
Hoppas att en massa danskar nu anmäler sig själva och varandra för djurplågeri.
Några personer med civilkurage borde anmäla staten för djurplågeri också.
Nåt annat är det faktiskt inte fråga om.
Särskilt inte i den här hettan.
Hundens enda sätt att göra sig av med överskottsvärme är att hässja (flåsa med öppen mun och tungan hängande utanför).
Hur faen – på ren danska – ska det gå till i en munkorg?
Synd att man inte är dansk.
Jag hade ringt snuten direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.