Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 28 april 2010

Livet som frilansare

Att jobba som frilansare kräver kreativitet och envishet. Särskilt om man är ny i gamet och inte har ett gigantiskt kontaktnät. "Gräv där du står" gäller även skrivande. "Man kan skriva om allt" säger min mentor. Jag gör det. Och sen skickar jag mina artikelidéer till den eller de tidning(ar) med en målgrupp som skulle kunna gilla det jag skrivit. Ibland funkar det, ibland inte.

Humor är också en användbar egenskap.
Som till exempel när man får följande svar från en Veckotidningsredaktör (efter att hon förklarat att om man inte får svar ganska omgående betyder det ett nej, som om det vore en självklarhet...):
- Vi tar endast i få fall emot frilansmaterial, det allra mesta görs inhouse av redaktionen. Köper vi något är det främst material vi själva beställer (dvs egna idéer), vanligen från frilanskontakter vi jobbat med tidigare.

Sen kommer den oerhört komiska avslutningen på mejlet:
- Du får dock gärna fortsätta skicka artikel-idéer till oss.

Alltså, hur dum tror hon att jag är?

Skickar mina lysande idéer till en tidning som sedan lägger ut jobbet på en annan frilansare.

Tur man har humor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.