Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 27 april 2010

Var så artig

Märkligt hur en del ord bara verkar försvinna ur språket.
Tack!
Till exempel. Vad hände med det?
Kort och bra, lätt att säga. På grekiska heter det efcharisto. Eller det uttalas så i alla fall. Det hindrar dock inte grekerna från att tacka.
Försvann ordet tillsammans med folks hyfs?

Vad har hänt med vår svenska artighet?
Hålla upp dörren.
Lämna sittplatsen till en som bättre behöver den.
Låta någon gå före i kön.
Som bortblåst. Precis som färdigheterna hälsa, le och titta folk i ögonen.

Rätt märkligt hur man numera är så fokuserad på sig och sitt.
MIN BÄRKASSE är viktigare än du, därför får den ta upp sätet bredvid mig i bussen.
MIN TID är viktigare än din, därför kommer jag för sent när jag vill.
JAG ammar där JAG vill, pratar i mobilen så högt JAG vill, parkerar bilen där JAG vill, går och cyklar hur och var JAG vill. Och så vidare.

Bara JAG får som JAG vill så är JAG nöjd.

Ska det vara så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.