Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 31 mars 2015

En djup suck

”Vi har sagt att vi behåller rotavdragen, vi ändrar inte på dem.”

Just nu finns det så många hemska saker att läsa om i tidningarna så man kan bli mörkrädd för mindre.
Fallet Yara (8-åringen som slogs ihjäl av moster och morbror i Karlskrona) är uppe i hovrätten. Mosterns advokat ska idag bevisa att hon är oskyldig. Kul jobb han har då.
Flygkraschen i Frankrike där en tysk pilot tog med sig 150 människor i sitt självmord. Bara tanken på hur passagerarna kände sig under sina sista fem minuter i livet gör mig illamående. På riktigt.
Konststudenten i Gävle som mördade och styckade en småbarnsmamma och nu dömts till 18 års fängelse. Redskapen han använde var ”en japansk kökskniv och en rasp”. Too much information. I alla fall för min kreativa hjärna.

Lite mindre illamående, och på ett helt annat plan, blir man av att läsa om Löfvens hysteriska resande. Han har gjort mer än dubbelt så många utlandsresor, 25 resor hittills, som Reinfeldt under samma tidsperiod. Men alltså. Löfven tog över ett land i totalt kaos. Vård, skola och omsorg där absolut ingenting fungerar och en ekonomi som var helt körd i botten. Allt enligt S egna analyser. Borde han inte då i stället ägna sin tid åt att få ordning och reda här hemma? Något som kanske skulle göra nytta? Men det är väl skojsigare att bli fotograferad med de stora tanterna och farbröderna än att kavla upp ärmarna och jobba på riktigt, kan jag tänka.
Och vad ska han göra om Sverige verkligen får en plats i FNs säkerhetsråd? Prata kineser och ryssar tillrätta? Tillåt mig småle. Tillåt mig till och med att gapskratta.
Gud så dumt.

Civilministern dammar av ett gammalt förslag att döpa om länen och minska antalet landsting. Utan att egentligen förklara varför. Kom med nåt nytt va?! Mitt förslag är att man skrotar landstingen helt och hållet. Gör sjukvården till en statlig angelägenhet i stället så att alla får samma rätt till vård oavsett var man bor. Vad gör landstingen egentligen? Mer än kostar pengar? Dags att tänka lite nytt och radikalt här, unge herr ministern.

Dagens Nyheter skriver idag på ledarplats om fusket som brer ut sig alltmer. Och då snackar vi inte naturbruksgymnasier som får bidrag för att köpa svindyra skogsmaskiner och sedan bara erbjuder utbildning för dem som ska öppna hunddagis eller kattpensionat. De skriver om privatpersoner som med falska intyg får bidrag från alla möjliga håll. Tesen ”man fuskar så länge man tillåts fuska” har tydligen inte nått våra myndigheter som för varje avslöjande ställer sig lika frågande. Men alltså, moralen rent allmänt är i botten i Sverige. Fuskare tipsar varandra om hur man gör. Som tur är har man nu börjat samköra registeruppgifter så att t ex Försäkringskassan kan kolla att de inkomstuppgifter de får in verkligen stämmer överens med de uppgifter som Skatteverket har. På heder och samvete funkar inte längre. Bara att hacka i sig. Och införa kontrollsystem som avslöjar fuskarna. För i slutänden betyder fuskandet att ALLA blir misstänkta och de som verkligen har rätt till olika ersättningar får slåss som tigrar.

Apropå skåpmat. Regeringen höjer nu bensinskatten, sänker ROT, inför bostadssubventioner, höjer bidrag och avskaffar överskottsmålet i rikets finanser. Inte nog med att man nu återinför sånt som tidigare inte fungerat, man går ifrån nästan alla sina vallöften. Det är ”kort bäst före-datum på Löfvens löften” som Lena Mellin skriver i Aftonbladet.

I den lilla världen jag lever, har nu följetongen Kvalitetsbyggs stambyte nått nya höjder. Eller bottennoteringar, snarare. Nu står en byggfläkt och väsnas som ett reaplan mitt i lägenheten. Sladdar och slangar hit och dit och ett sabla oväsen. Och den som är chef för tomten som orsakade vattenskadan säger att han ”inte tänker yttra sig i ansvarsfrågan förrän försäkringsbolaget sagt sitt”. Alltså. Ansvarsfrågan är tämligen enkel. Den som skruvade loss elementet är ansvarig för vattenskadan. Glasklart.
Tomtar.
Säger jag bara.
Och tackar Kvalitetsbygg för nya, spännande erfarenheter.
Men jag gläds åt att det finns hörlurar med aktiv brusreducering. Annars hade det inte gått att tänka en enda redig tanke här.
Fortsättning följer.
Tack Kvalitetsbygg för nya, spännande erfarenheter...

Dagens nya ord i medierna:
Floskeljonglör
Superkaffe
Nakenklänningar
Rökrynkor
Skärmtittande
Vänsterföretagare

I kväll spelar Sverige vänskapsmatch i fotboll mot Iran på kompisarenan här i stan. Jag hoppas innerligt att alla kvinnor med iransk bakgrund har köpt biljetter. En hel massa andra kvinnor också, för den delen. Bara som demonstration mot det iranska förbudet för kvinnor att bevista idrottsevenemang.
Jepp. Ibland blir jag rödstrumpa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.