Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 13 maj 2019

Hur dum får man vara?

Bara en fraktsedel
De senaste dagarna har jag råkat på folk som har burit sig mer än lovligt dumt åt. Folk som tycks tro att alla andra är dumma i huvet. Vi kan börja med MPs nya språkrör Per Bolund som vill få oss att tro att bensinpriset – som snart passerar 17 spänn litern – beror på höjt oljepris och en svag krona. Inte en tanke på att vi alla vet att mer än 60 % av priset utgörs av olika skatter. Om priset är rimligt eller inte jämfört med andra länder vet jag inte. Jag vet bara att folk i glesbygd får svårt att ta sig till jobb, skola, sjukvård mm eftersom de inte har något val annat än att ta bilen. Och att höra Bolund säga att elbilar är ”dyra att köpa men billiga att köra” och att priset på en begagnad är ”överkomligt” fick blodtrycket att stiga ganska dramatiskt. Kollade på Blocket. En 5 år gammal Tesla som gått sisådär 10 000 mil kostar runt 500 000 kronor. ”Överkomligt”? Vilken värld lever Bolund i?
Samma verklighetsfrånvända tillvaro som alla andra politiker, antagligen.

Nästa flatpall är mäklarna hos Notar. Inte nog med att de skickar icke-svar när man ställer frågor, de använder diverse omskrivningar och fultrick. Man kan faktiskt inte dra några andra slutsatser än att det är medvetna luringar. Eller vad sägs om en 2:a på 66 kvm som marknadsförs som en ”3,5:a” på 71 kvm? Hur då? Jo, säljaren har inrett en klädkammare till ”barnrum” och delat ett sovrum i två. Mäklaren har sedan anlitat en ”professionell mätare” och inkluderat förrådsutrymmet i boytan och vips fick man ytterligare 5 kvm att kunna ta betalt för. ”Sovrummet” som är ena halvan av det ursprungliga saknar fönster men beskrivs som ”med trevligt ljus” och på flera ställen står att lägenheten har ”3 sovrum”. När blev det tillåtet att kalla utrymmen mindre än 7 kvm för rum? Nya byggregler?
Å andra sidan kör Mäklarhuset samma taktik, ännu mer uppskruvat och kallar en likadan 2:a på 66 kvm för ”mini 4:a”, som de själva mätt till 71 kvm. Där har man flyttat köket till vardagsrummet, så det är inte lika illa som Notar, men ändå. "Mini-4:a". Gah!
Lärdom av detta? Man får lusläsa – jag upprepar L-U-S-L-Ä-S-A – prospekten. Då kan man dessutom upptäcka att ett antal föreningar inte äger marken som husen står på. Hur länge tomträtterna gäller eller vad de kostar får man söka efter på egen hand.

Sen har vi Zalando. Jag har köpt en hel del från den nätbutiken de senaste åren. Fri frakt och fri retur. Ett tag kom Postnord till och med och hämtade returerna hemma, men den tjänsten är borttagen nu. Med varje sändning får man en ”Betalningsinformation” med uppgift om belopp, beställningsnummer (OCR kör de inte med), BG-nummer etc. Döm om min förvåning när jag fick ett kravbrev (moi? Missat att betala en räkning? Asså – nää!) på en fraktkostnad. Lusläste fakturan (jag tycker att det är en faktura, den har ju till och med ett inbetalningskort!) och hittade inget om någon frakt, så jag protesterade mot både fraktkostnaden och påminnelseavgiften. Zalando svarar, ungefär som att jag är dum i huvet, att för att få reda på vad det EGENTLIGEN kostar måste man ju logga in på sitt konto på sidan. Borde varenda kotte haja. Tydligen. ”Alla flickor utom jag” som Linda Bengtzing sjöng.
Ajöss med Zalando, då’rå.
Å andra sidan känns det mer rätt, i tiden och miljötänkigt att handla i butik. På näravstånd. Som säljer svensktillverkade kläder. Såklart.

Och i Vällingby har en kvinna blivit överfallen av två män under sin hundpromenad. Mitt på blanka dan. Vad händer? Snart går man inte säker nånstans.
Skrämmande.

Men apropå bensinpriset. Det går någon ironisk motkampanj på Facebook som upplyser folk om att glassen faktiskt har ökat lika mycket i pris. Alltså. På riktigt? Glass är fanimej inget som folk MÅSTE köpa. Och jämföra en sketen glasspinne – EN! – med en liter soppa, hur långt kommer man på en liter? Jag råkade kommentera ”glassupproret” och fick en drös ganska intressanta kommentarer. Givetvis inte om själva sakfrågan, dvs att jag tyckte jämförelsen var dum, utan om att folk i glesbygden får skylla sig själva om de bor där, att rika bara klagar och vill ha saker billigt och jag vet inte vad. Intressant vad folk vräker ur sig. Och intressant att sakfrågor så snabbt blir borttappade. Liksom sakliga argument. 

Har också lärt mig på sistone att vissa argument är så himla korkade att de inte går att bemöta. Det var en intressant lärdom. Och kanske delvis svar på frågan i rubriken; Hur dum som helst. 
Uppenbarligen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.