Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

lördag 1 december 2018

Svårt med språket


Jag har en del kontakter med utlandet, i synnerhet våra nordiska grannländer. Ibland blir det lite komiskt, som när jag upptäcker att säljaren i Danmark har lämnat fel pris och han svarar ”Der er sket en fejl”. Jo jag vet, ibland är humorn inte vassare än så.

Hovets informationschef hyllar drottningen som, trots sina 75 år, klarat av en ”maratonresa” i USA och ”verkligen inte ligger på latsidan”. Två dagar i FN-högkvarteret, ett möte med scouterna, en 70-årsfest och därefter hälsade hon på ”sin dotter i sitt nya hemland”. Två veckor har hon varit over there. Vet Expressen ens vad ett maraton är?

Expressen har också en lång artikel om en SD-politiker som kallat en kollega för ”pissfi—a”. Nä, jag tänker inte skriva ut hela ordet för då blockas hela bloggen. Däremot har tidningen upprepat ordet, i klartext, icke mindre än fjorton gånger. Var det så himla nödvändigt? Själv säger SD-snubben att han är ironisk och att han har en ”väldigt god kvinnosyn”.
Frågor på det?

Expressen lyckades till och med hitta på ett nytt säljande ord till rubriken: Könsordsattack.

Samma tidning har ”en egen husmor”. Minsann. Hon skriver att man inte ska köpa kläder av akryl. Hon skriver också att ”bomull är en jättemiljöfarlig produktion”.
Excuse me, men vad menar människan? Det får man gissa sig till.
Däremot är hon väldigt tydlig med vad hon gillar; siden! Man behöver inte ens tvätta underställ av siden, hur mycket man än svettas. Man bara hänger ut och vädrar.
Låter lagom ofräscht.

Ibland ramlar man på text som man inte begriper. Eller vad sägs om den här: 
”Utanför den fasta relationen finns i stället postmodernitetens totala atomism”
Nej, det är inte Lena Andersson i DN som har skrivit det. Annars är hon expert på obegripliga haranger.

Stefan Löfven har det hett om öronen. Inte nog med alla långa kravlistor från hans f.d. mobboffer L och C. Vänstern har höjt tonläget och påpekat att deras röster minsann är nödvändiga för att Stefan ska få tillbaka sin stol. Och nu säger MP att de kommer att trycka röda knappen för alla förslag som inte ger dem en plats i regeringen.
Det är ju det jag säger. 
Sandlåda.

Dagens ord:
tilltvålningsimpulser
hook-up-kultur
renhetsfanatism
mensaktivism
seriesvajpande
rabarbersvaj (Zlatan flexar kulpåsen)
Och så Persbrandt som beskrivs som en ”erotisk julgranskula”.

Och ska man önska något inför framtiden, språkmässigt alltså, så är det väl att folk ska hitta ett annat ord för magiskt. Allting är maaaagiskt. Fortfarande. 
Bostäder, utsikt, mat, kläder, folk… ALLT. Till och med LÖPNING är f—k-ng magiskt.
Det är tjatigt.
Säger jag.
T-J-A-T-I-G-T!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.