Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 5 december 2018

Fullmåne?

Kvinnosyn från stenåldern. 

Jag var tvungen att kolla i morse. Var det fullmåne i natt? Ja om man ser till den usla nattsömnen. Men icke. Den är tydligen i nedan. Sen ramlade polletten ner. Horace. Det är han som förstört nattsömnen. Jag såg ”Det slutna sällskapet” i går, dokumentären om Svenska Akademien. Jag kan ju säga att hakan föll längre och längre ner mot bröstet, ögonen blev större och större och jag kände ett rent fysiskt illamående när programmet var slut. Inte nog med gubbslemmet Arnault, som nu är dömd till 2 ½ års fängelse för våldtäkter, hans BFF herr Hor-röv väckte mina mest primitiva hatreflexer. Kände för att dela ut några pungsparkar när jag stängt av TVn. Och tänkte att kan inte de där snubbarna ta och kravla tillbaka till sin stenåldersgrotta och bara hålla käften.

Förresten kan de ta med sig Åsa Linderborg också. Hon tycker att Arnault ”inte kan ha haft så lätt att förstå” målsäganden. Öh? Jag tycker det är ganska glasklart. Man får inte sätta på någon som sover. Inte ens om det råkar vara ens egen hustru.

Apropå hustru. Hur har Frostensson kunnat bo under samma tak som J-C utan att märka vad han håller på med? Javisst ja, han har ju bott i Svenska Akademiens våning i Paris. Mot betalning.

Lägg ner Akademien. Säger jag bara. Sådana där uråldriga slutna sällskap hör inte hemma i nutiden. Bort med den. Låt Nobelstiftelsen dela ut priset i stället och låt en organisation allmänheten har insyn i dela ut stipendier till lovande kulturarbetare. Väck med gratis bostäder, limousiner, groteska pensioner och kompiskorruption. 
Bort. Ajöss. 
Och folk använder inga ordböcker nuförtiden i alla fall.

Å andra sidan kan man ju se det som uppfriskande att bli förbannad på någon annan än Annie Lööf som omväxling. Expressen har idag listat ett antal kommentarer hon fällt om bland annat S. Käka sin högra sko, känner vi alla till, men det är inte det enda hon lovat de senaste åren. Som hon numera tycks ha glömt. Som Sjöstedt sa: Hon är väldigt bestämd. Tills hon ändrar sig. Tomtetant.

Dagens Industri skriver att Sverige kommer att bli kontantlöst om 3-5 år. Jag undrar igen varför det trycktes upp nya pengar? Kostade inte det ganska mycket? Och känns lagom onödigt.

Onödigt mycket fett är det i årets julskinkor (snacka för dig själv, väser kanske någon). De ekologiska alltså. Som säljs hos Ica, Lidl och Axfood. ”Så där ser inte en normal skinka ut” slingrar sig leverantörerna och försöker tuta i oss att det är någon enstaka stackars skinka som blivit ”felstyckad”. Det är nog inte styckningen det är fel på. En korrekt styckad skinka ser inte ut som en hoprullad grävling. Nutida julskinkor stavas KÖTTKLISTER. Om man inte råkar känna någon seriös grisbonde får man hålla tillgodo med de missfoster som säljs i butikerna. Eller avstå. Sill är ju gott. Och maken gör världens bästa Jansson. Syrran bakar bästa julbrödet. Och min gravade lax går inte av för hackor. Inte måste man vräka i sig en massa mat bara för att det är jul heller.

Det kommer sjukt mycket reklam i sociala medier just nu. Ungefär vartannat inlägg på Facebook är en annons. Samma skit med Instagram. Tidningarnas annonser slipper jag för det mesta eftersom jag har Ad-block installerat i iPaddan. Men den här fick mig att höja på ögonbrynen. En slags bettskena som gör att man får tillbaka sex-lusten. Den finns för barn också. Scary!










Apropå sex. I det stora landet i väst ligger man efter på många plan. Satt och letade efter trevliga motortidningar när jag hittade de här omslagen. Alltså. Fortfarande? Och nej, jag har inte hittat dem i något antikvariat. Högst aktuella tidskrifter, båda två. 
Suck.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.