Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 28 juni 2018

Att kalla saker vid dess rätta namn

Ingen direkt koppling till texten. Är bara lite yrkesskadad...
Sorglig läsning de senaste månaderna om människor som väljer att själva avsluta sina liv. I och för sig tycker jag att om man absolut vill, borde man själv få bestämma att nu är det nog (om jag t ex får ALS önskar jag att någon är tillräckligt barmhärtig och tar mig till Holland), men när till synes fullt friska människor har en så mörk tillvaro att de inte ser någon annan väg än att ta livet av sig, är det något som är galet. Och något som det äntligen börjar pratas om som något icke skamligt, med möjlighet att kanske få några på andra tankar.

Men, åter igen, medierna. Läste en artikel om Avicii i Expressen där man skriver ”pressen ledde till att han gick bort i förtid”. Det gjorde han inte alls. Han begick självmord. Fruktansvärt tragiskt. Men det är faktiskt den krassa sanningen. 

Apropå namn. Hämtade allergimedicin i veckan. (HERREJÄVLAR vad mycket pollen det är i år!) På asken står det Kestine men på själva pillerkartan står det Ebastel. Har Apoteket börjat fulimportera läkemedel?

Men värst – eller mest komisk kanske – är när S ska bortförklara alla sina skattehöjningar. Alla minns väl Anderssonskans dravel i en tv-intervju om den sänkta gränsen för statlig skatt. Reportern envisades med att säga att när man sänker gränsen för när man ska betala även statlig skatt så blir det ju en skattehöjning och Anderssonskan envisades tillbaka och sa att om folk bara lät bli att tjäna så mycket pengar så behövde de inte betala statlig skatt alls. Typ.

Inte skulle man höja bensinskatten heller. Sa man. Den har höjts FYRA gånger under mandatperioden. Av de 16 spänn soppan kostar nu är 60% skatt. Bland värstingarna i gruppen skatter är ändå den extra energiskatt som plötsligt lades på elräkningen. Skatten är högre än själva elkostnaden. Och sen läggs det moms på skatten.

Sen undrar man ju om skattehöjningarna går till att subventionera alla elcyklar som stadsborna nu köper? Ingen som har tänkt på alla som INTE bor i stan? Va? Det är som Hasse Alfredssons sketch ”den där långa tarmen norr om Stallmästaregården har de ingen aaaaning om”. Typ så.

Å andra sidan. Ingen torde vara förvånad. Skattehöjningar är ju en paradgren. Som nån lustigkurre sa: Man höjer skatten på alkohol för att folk ska supa mindre. Detsamma gäller jobben. Man höjer skatten på arbete för att folk ska arbeta mindre.
Eller?

Och från 1 juli blir det extremhöjning av fordonsskatten. Och sjukvårdsförsäkringar blir skattepliktiga. Om vården fungerade skulle hela marknaden med privata försäkringar självdö.

Pja, vad ska man kalla KappAhls ordförande? Han beskriver klädjättens målgrupp som ”skrynkliga tanter med vallningar”. Längst ner på skalan över epitet för den sortens ärkenöt står virrvante. Det är för snällt. Nästa är tomte, pajas och ärsle. Jag tror faktiskt jag får uppgradera skalan ett snäpp. Några förslag?

Jo visst. Jag har skrivit på KappAhls facebooksida att jag glatt konstaterar att jag inte passar i målgruppen och därför väljer att handla i andra butiker framöver.

Och äntligen kom värmen tillbaka så vi får oja oss över hur himla jobbigt det är. Haha. Men jag undrar varför folk klär sig i badkläder mitt i stan? Jättekorta shorts, pyttesmå linnen (alt bar överkropp för snubbar) och badtofflor. Det är faktiskt svalare att ha kläder på sig, luftiga i naturmaterial. Och så svettas man inte på sina medmänniskor.

Haloumin håller på att ta slut.
Jordgubbarna är på upphällningen.
Prinsessan Sofia handlar på Lidl (i Sainte Maxime, förvisso).
Och i Aftonbladet kan man testa vilken fotbollsspelare man är mest lik.

Men fotbollen. Sverige vidare till åttondelsfinal efter 3-0 mot Mexiko.
Det var ett riktigt Håll-Käften-Zlatan-resultat.
Heja Sverige!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.