Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 27 april 2018

Fredagstankar


Man hinner tänka mycket när man sitter i bilkö. Särskilt när man har glömt sina AirPods hemma. Inte för att man ser några poliser i trafiken, men sätter man luren vid örat kan man ge sig den på att någon spanare noterar lagöverträdelsen. Hemska tanke. Å andra sidan kanske det vore uppfriskande med en sväng i tingsrätten. Har aldrig varit åtalad för något i hela mitt liv och man ska ju skaffa sig premiärer. Det håller hjärnan igång, sägs det.

Språket. Alltså. Alla som läst min blogg vet hur förbannad jag blir på folk som inte kan skriva svenska. Är det en vem-som-helst får jag bara lite hjärtklappning och längtar efter rödpennan, men när det är avlönade journalister som inte kan hålla reda på SIN och DERAS, eller DE och DEM, eller VAR och VART då stiger blodtrycket till rent ohälsosamma nivåer.

Att Norrtelje Tidning (ja den stavas så) har problem med svenskan är ett känt faktum. Men när man får se en sådan här rubrik: ”Nyligen flöt dem iland på Fogdö…”. Jo jag fattar att det kan vara krångligt eftersom man säger DOM vare sig det ska skrivas de eller dem, men har man gått Journalisthögskolan ska man väl för höge farao kunna basic grammatik? Va? Jag gav tidningen en liten gratis språklektion. Om man säger MIG så skriver man DEM, om man säger JAG så skriver man DE. Plättlätt att komma ihåg. ”Nyligen flöt mig iland…” nä, så säger man ju inte. Annat än om man var textförfattare i någon serietidning i mitten av 1950-talet.

Expressen har inte heller några särskilt vassa stilister. ”Förslaget innebär att asylsökande som väljer bort svenskundervisningen, också går miste om deras dagersättning.” Det stod så. Så man kan ju undra vems ersättning de går miste om. Jag skrev till Expressen och frågade. Svar: ”Vi ska titta på detta”. Öh? Det enda som funkar är väl att anställa folk som kan skriva korrekt svenska?

Dagens Nyheter var inte ett dugg bättre: Mailys hade en stark relation till sin familj. Hennes syskon beskriver relationen till deras syster som väldigt nära.” Till vilkas syster då? Ingen aning. Gissningsvis till sin egen syster, men det vet man inte.

Nå ja. Nog gnällt om språkmissar.
Hade ett litet återfall i mitt Hemnet-knarkande. TOG ett återfall, heter det visst när man inte kan hålla sig borta från sitt missbruk oavsett om det gäller knark, sprit, spel eller shopping. Det finns en hel del arkitektritade hus till salu. Arkitektritade? Då undrar jag: vem ritar alla andra hus? Brevbäraren? Bagaren? Slöjdläraren?

Satt också där i bilkön och undrade varför man säger fotvandring? Kan man vandra på något annat sätt än med fötterna?

Och varför heter det Ett par byxor? Ett par skor – ja. Men ett par byxor? Det är ju bara en byxa. Ett par byxben – ja. Att jämföra med en sax som på engelska heter a pair of scissors.

Ja så där kan man hålla på. Särskilt de dagar man blir trött på alla politiker som nu slår knut på sig för att plocka pluspoäng inför valet. Hyckleriet slår rekord nästan dagligen. Som idag när socialförsäkringsministern sparkade generaldirektören för Försäkringskassan. Varför? För att hon har gjort det ministern har gett kassan i uppdrag att göra. Hon skulle fixa så att de stigande sjuktalen började sjunka. Det har hon gjort. 
Expressen skriver idag ”På papperet ser Socialdemokraternas sjukförsäkring mer generös ut än de borgerligas. Men genom att styra Försäkringskassan till hårdare bedömningar har regeringen i praktiken gjort det svårare att bli sjukskriven.” 
Det måste vara rätt ovanligt att man får sparken när man gör det man ska. Tack för väl utfört arbete. Spark-i-röven. Liksom.

Det var längesen jag delade med mig av konstiga ord i pressen.
Så här kommer några:
Supermaten
Dödsgåtan
Kaosmatch
Provfusk
Superår
Sporthunkar

Man kan tro att ”super” är det nya inneordet. Men nähädå. MAGISKT leder fortfarande floskeltoppen. Idag står det i tidningen att ett ”magiskt knep” är att hälla diskmedel i toan. Nu får de väl ändå ta och skaka fram något annat ord? Va?
Det är MAGISKA resmål, MAGISK mat, MAGISKA kvällar, MAGISK utsikt och MAGISKT vete-fan-allt.
Tröttsamt.
Var ordet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.