Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 29 april 2016

Allmänt fredagsgnäll




”Det måste ha brunnit i huvudet på Gustav Fridolin” skriver tidningen Journalisten. Omdömet kom efter intervjun i P1 häromdagen när han försökte slingra sig undan frågan ”kan ni ha en person i partistyrelsen som inte tar kvinnor i hand”. Lektion ett i mediaträning brukar vara ”tala sanning och svara bara på frågan som ställts”. Lättare sagt än gjort, tydligen. Och den enda, såvitt jag vet, som klarar sig undan i princip alla frågor han inte vill svara på är Carl Bildt. Hopplös intervjuperson. Om man vill styra innehållet i sin tänkta artikel själv.

En annan rolig liknelse kom från en belgisk advokat. Han hade fått det hedersamma uppdraget att försvara en av terroristerna och sa om den åtalade att han är ”intelligent som ett tomt askfat”. Den var ny.

Apropå askfat. Finns det något värre än totalt inrökta människor som kommer in i en hiss? Eller nyrökt person som sätter sig på sätet bredvid i bussen. Som god tvåa kommer bruden som baxade in sig (volumniös, kan man säga om man är fin i kanten) på platsen mittemot min i tunnelbanan i måndags. Två stora kassar plus en mindre kasse från nåt hamburgerhak. Skulle hon ta med käket hem? Nänämänsan. Hon öppnade – mycket ivrigt, måste jag säga – en burk med majonnäs och började – mycket glupskt, faktiskt – smälla i sig pommes frites. Noggrant runtkörda i majonnäsen. Hon åt hela vägen från t-centralen till Solna centrum, där jag klev av. Spyfärdig. Så egentligen borde jag kanske tacka henne. Jag kommer inte att vilja känna lukten av fast food på väldigt länge.

Det skrivs spaltkilometer om kungen just nu. Han fyller ju 70. Bevars. Jo, här i stan vimlar det plötsligt av poliser. Gående, motorcykelåkande och bilåkande i målade och omålade kärror. Det körs Mycket Viktiga Personer kors och tvärs. I går räknade jag till tretton svarta suvar med tonade rutor i en kolonn, omringad av åtminstone ett femtiotal poliser. Så är det någon gång man ska få för sig att göra något kriminellt så är det nu. Finns inte en snut som ägnar sig åt sånt. Alla är strängt upptagna med att vakta kalasgäster.

Apropå kungen. Anders Björkman i Expressen hyllar Elfsbergs timslånga intervju och skriver om ett av klippen att det ”gör kungen till en mer levande 70-åring”. Jaha, vad handlade det om då? Undrar man. Kanske. Jo, kungen sa ”jävlar”.
Frågor på det?

Apropå kungen igen. Häromdagen berättades (i samma kvällstidning) om hur det kom sig att kungen ”tillät Carl Philip att gifta sig med Sofia”. Men på riktigt? Lever vi på medeltiden eller?

Och i bilagan Leva & Bo kan man läsa 17 tips om hur man underlättar besöket på Ullared. 17 oslagbara tips, till och med. Det räcker faktiskt med ett.
Åk Inte Dit.
Är mitt tips.

Hittade jag några märkliga ord under dagens läsning? Jovars. Vad sägs om supermiljöbilsbonus, ljudjätte och knallskottsmannen?

Förhöret av Löfven i KU orkar jag inte ens kommentera. Snacka om askfat…

Nä men dags att kavla upp ärmarna och börja jobba. Tandläkarbesöket i morse kostade 1500 spänn. Häpp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.