Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 31 juli 2015

My way



En sak jag funderar en hel del på är hur det kommer sig att det finns så många människor som tycker att omgivningen ska anpassa sig efter dem. Den ultimata egotrippen, liksom.
JAG har oerhört specifika krav på vad jag äter, därför kräver jag att skolan/personalmatsalen/värdfolket rättar sig efter det och lagar särskild mat enbart till mig.
JAG har oerhört stort behov av personligt utrymme, därför upptar jag fyra säten i tunnelbanevagnen/två säten på bussen/ett bord för 5 på krogen.
JAG tycker om att gå halvnaken och jag KRÄVER att få besöka kyrkan/restaurangen/templet i minishorts och kort linne.
En sak är väl om man har svår nötallergi och kräver att det inte serveras jordnötter på flyget, men alla andra skumma krav som människor kan få för sig att ställa. Bara för att. Jag fattar inte.

Det här med Prideveckan då. Helt rimligt att alla människor omfattas av samma lagstiftning och har samma rättigheter och skyldigheter oavsett hur de väljer att leva sina liv. Och med vem. Men jag tänker, är det nödvändigt att hänga ut alla företag, organisationer, politiker m fl som inte ”går i tåget”. Att man inte ”går i tåget” behöver väl inte betyda att man är homofob? Jag inser vikten av att offentliga personer stöder både den ena och den andra minoriteten, men you have made your point. Liksom. Borde man inte i stället anordna en aktivitet som förespråkar tolerans och respekt för alla sina medmänniskor? Oavsett läggning, fysisk förmåga och ursprung. Som dessutom skulle kunna påvisa att det faktiskt är okej att vara ”vanlig” också. Det är ju nästan så att man förväntas be om ursäkt om man inte tillhör någon liten förbisedd kategori.

Nåja.
I den lilla världen där jag befinner mig, blir jag alltid lika glad när människor i serviceyrken faktiskt har fattat grejen. Efter vattenskadan har nu återställandet kommit så långt att vi ska tapetsera väggen som skadades. Men var köpte vi tapeten sist? Idag finns det typ en miljard olika tapeter att välja bland. Jag gav upp efter en timmes googlande. Tog en bild på väggen och skickade till Caparol i Sumpan. Det tog högst 10 minuter för dem att leta rätt på tapeten, få fram ett pris och lägga en beställning. Suveränt!

Sen återstår bara att kräva Klimatrör på ersättning för alla kostnader. Wish me luck, säger jag bara. Hittills har de inte ens svarat på några mejl. Bara sagt ”vi uttalar oss inte om ärendet förrän ansvars frågan är utredd”.
Suck.

Djup suck också över alla företag som prenumererar på nyheter ur bilregistret. Och som inte ett skit respekterar NIX.
Suck igen.

Feta rubriker blev det häromdagen när en femåring blev biten av en hund. Hund-bet-barn säljer alltid lösnummer. Eftersom det varken stod pit bull eller rottweiler i rubriken blev man extra nyfiken. ”Attackerad” fick dock till och med Svenska Dagbladet in i ingressen men lokaltidningen meddelade att femåringen inte fick några skador och man vet inte vem vare sig hunden eller ägaren är. Hörde jag nyhetstorka?

Störst, flest och mest spridda nyheten denna vecka torde vara den om den amerikanske tandläkaren som sköt lejonet Cecil i Zimbabwe. Bedrövligt att över huvud taget hålla på med nöjesjakt av hotade arter. Men därifrån till att, som en drös djurrättsaktivister, kräva att man skjuter tandläkaren är faktiskt att sänka sig till en rent primitiv nivå. Och jag undrar, går alla djurrättsaktivister i gummistövlar eller tygskor och äter vegankost? Och ingen enda en av dem kan givetvis ha några husdjur, det är ju emot deras grundläggande principer. Men, var och en blir ju salig på sin tro.

Själv tror jag på sol och vackert väder till helgen.
Och har jag fel så är inte det någon katastrof. Jag har bara varit glad i onödan då.

Dagens märkliga ord och uttryck:
·      Det märkliga kurvknepet (handlade inte om Formel-1)
·      Skapade läppkaos (nån såpa-brutta)
·      Superknep (hur man skalar vitlök jättefort, varför man nu ska göra det)
·      Kräkkaos (på turistort i Bulgarien)
·      Svenska polisskandalen (rapparen Snoop Dogg drogtestades i Uppsala, vad är det för skanalöst med det? Snabbtestet visade dessutom att han var hög.)
·      Gymbojkott (man kan få superkropp utan att träna)

Slutligen: Det enda ord som är okej att särskriva är vinäger.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.