Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 6 februari 2015

Tolerans



Har tänkt mycket på mediernas märkliga inställning till svenskhet, etnicitet, härkomst, religiös tillhörighet och så vidare. Ibland ska alla vara så förbannat politiskt korrekta att de slår knut på sig. Allt för att inte skyllas för att vara rasister. Ungefär som att man i skolan inte längre vågar sjunga nationalsången, eller att folk inte vågar hissa svenska flaggan eller…. ja, jag vet inte vad.

Men jag fattar inte, eller det kanske jag gör men inte har någon lust, varför det är så fult att vara stolt över sitt ursprung. I USA vet alla varifrån de kommer, flera generationer tillbaka i tiden. Greker vet var man hittar andra greker, oavsett var i världen man befinner sig. Irländare firar St Patrick’s Day överallt. Ramadan infaller samtidigt jorden runt. Och så vidare. Man håller på sitt ursprung och är stolt över det. För alltså, om jag bosätter mig i Japan och blir japansk medborgare – blir jag per automatik japan då? Vad är ”svensk” egentligen? Är det att ha svenska rötter? Att vara född här? Eller att ha svenskt medborgarskap?
Och egentligen. Vad spelar det för roll? Annat än när man ska förklara beteenden som kanske avviker från vad man vanligtvis anser vara ett ”normalt” beteende i det land man befinner sig.

För mig får folk klä sig hur de vill, ha vilka åsikter de vill och tro på precis vadsomhelst, så länge de inte försöker omvända mig till något jag inte vill bli omvänd till. Det handlar väl om tolerans och respekt. Man respekterar sina medmänniskor så länge de inte gör andra illa. Som kvinnor som bär heltäckande niqab. Visst hajar jag till, det sticker jag inte under stol med. Jag tänker att det måtte vara rysligt obekvämt om man vill ta en fika på stan eller gå på toa. Och hemskt varmt under sommaren. Men så länge plagget bärs av fri vilja är det väl inte så mycket vi andra ska oja oss över. Om inte kvinnorna prompt ska jobba i yrken där det är synnerligen olämpligt att bara ögonen syns.
Och sen tänker jag att hu så praktiskt om man har en dålig hårdag. Eller valkar. Eller orakade ben. Eller nåt.
Och å andra sidan, apropå fri vilja, det är väl inte ett dugg bättre att bli ”tvingad” att gå omkring halvnaken, visa halva pattarna, naveln och hela benen? Eller att ha anktrut, botox-stel panna och hårförlängningar? Bara för att passa i den västerländska mallen, liksom.
Och man skäms när man läser om vad kvinnor som bär sjal blir utsatta för. Blir kallade för påskkärring och terrorist och får utstå en massa glåpord och till och med knuffar och slag. I Sverige. Det är fanimej inte klokt.

Och i gamla Sumpan blev en man skjuten i benet med flera skott i går morse. Vilda västern har kommit till stan. Nä, jag tänker inte säga ”tänk att sånt kan hända HÄR!”. Var han svensk förresten, han som blev skjuten? Har inte sett några uppgifter om det, faktiskt.

Integrationen. Nu är inte frågan ägd av SD längre, allianspartierna spottar ur sig förslag som värsta Lotto-dragningen. Och vad gör regeringen? Vad säger Löfven? Inte ett jota. Som vanligt. Jo, det har ju varit en vinnande taktik. Så länge han håller truten ökar väljarnas förtroende för honom. Märkligt.

Apropå Löfven. Två riksdagsledamöter från KD har KU-anmält honom för att han inte avgick i höstas. Han sa ju det. ”Jag tänker inte regera med någon annans budget.” Och nu gör han det.

 Och apropå regera, DN skriver att S och MP är oense om hur terrorbekämpningen ska gå till. Vad är de INTE oense om?

Bråket mellan P4-chefen och hovet fortsätter. Medierna börjar tröttna på att prinsessan Madeleine aldrig ställer upp på intervjuer. Vad gör hon för lönen hon får? Ler, vinkar och svischar förbi ett gäng journalister som fösts ihop i en boskapsfålla.
Tycker vi att vi får valuta för skattepengarna? Jag säger som Lena Mellin på Aftonbladet: Man måste inte vara prinsessa om man inte vill…

Cecilia Hagen skriver i Expressen att hon är trött på alla banala skrytbilder som folk lägger ut på Facebook. Särskilt om bilderna kommer från en Thailandsresa. Det är ju så otroligt skadligt för miljön med alla resor som inte sker per tåg. Sluta med detta hysteriska flygande! skriver hon. Lätt för henne att säga. Som är flygrädd.

Dagens Nyheter avslöjar att Putin har 250 nättroll som jobbar dygnet runt med att lägga ut kommentarer och fejkinlägg på sociala medier. Det ingår i kampanjen jag-är-jättepopulär-överallt. Förvånad? Någon?

Amani och hennes man som dömdes för att ha dödat åttaåriga Yara kan inte utvisas, skriver Kvällsposten. Inte för att de är svenska medborgare, för det är de inte, utan för att de riskerar att utsättas för omänsklig behandling om de skickas till Gaza. Och ursäkta mig, vad för slags behandling utsatte de Yara för?
Ja jag vet, den ena vedervärdigheten rättfärdigar inte att ge igen med samma vedervärdighet, men som jag sa häromdan; ibland tycker jag att en del människor har förverkat sin rätt att leva. Eller i alla fall förverkat sin rätt att behandlas som vanliga människor. Vissa saker har jag väldigt svårt att tolerera.
Faktiskt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.